چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

ندا انتظامی: 1 - خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرد‌ه است که معاونت سیما تصمیم دارد تا پایان سال‌۹۱ سه‌ شبکه تلویزیونی جدید راه‌اندازی کند.

فرهنگ و هنر، علم و فناوری و کودک و نوجوان سه شبکه‌ای هستند که قرار است برنامه های این سه حوزه در آنها ساماندهی شود. حضور فرخنده‌ای است و افتتاح این سه شبکه مبارک است.

2 - اما کمی قبل‌تر مدیر شبکه اول سیما در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بودکه کمبود بودجه‌ در صداوسیما قابل کتمان‌ نیست. هرچند که این مدیر هم به کمبود بودجه واقف است اما برای او هم در جایگاه یک مدیرتلویزیونی راه اندازی شبکه‌ های مختلفی تلویزیون ضرورت دارد.

3 - طبیعی است که راه‌اندازی هر شبکه نیاز به بودجه داشته‌باشد و بنا به گفته مدیر شبکه اول سیما، کمبود بودجه در صداوسیما قابل کتمان نیست اما چه می‌شود با وجود این شبکه‌های مختلف باز هم تلویزیون به فکر راه‌اندازی شبکه‌های دیگر می‌افتد؟

4 - شکی نیست که پاسخگویی به سلیقه‌های گوناگون با تعداد شبکه‌های مختلف برای تلویزیون آسان‌ترین راه و البته حرفه‌ای‌ترین راه است اما زمانی که تلویزیون وابسته به بودجه دولتی است، چگونه می‌توان با کمبود بودجه پاسخگوی سلیقه‌های مختلف بود؟

5 - سال‌های نه‌چندان دور تلویزیون تصمیم گرفت که هر شبکه‌ای را با نامی بخواند و براساس نام اهداف و برنامه‌های ‌آن شبکه را تنظیم و پایه‌ریزی کند. در همین صحبت‌های اولیه بود که شبکه دو به شبکه کودک تغییر نام یافت و شبکه‌ سه شد شبکه جوان و شبکه‌های دیگر هم بر این اساس نامگذاری شدند. قرار بود که بیشترین تغییر با توجه به نقش اساسی کودک در شبکه دو صورت بگیرد. عمو پورنگ با کلی حاشیه‌های مختلف از شبکه اول به شبکه دو نقل مکان کرد تا در کنار بقیه همکاران کودک و نوجوانش به شبکه کودک و نوجوان رونق ببخشند اما در همان زمان شبکه دو سیما به پخش سریال‌های شبانه خود ادامه داد؛ سریال‌هایی که نه ربطی به کودک داشت و نه مناسب این گروه سنی بود. شاید به همین دلیل بود که شبکه کودک بدون سر و صدا به شبکه زندگی تغییر نام داد و این روزها برنامه‌های کودک در این شبکه نه به‌عنوان برنامه اصلی بلکه به‌عنوان برنامه‌هایی در دل برنامه‌های دیگر به حیات خود ادامه می‌دهند.

6 - نگاهی کوتاه به شبکه کودک و اینکه نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد، این نگرانی را برای دیگر شبکه‌های تخصصی ایجاد می‌کند که مبادا سرنوشت دیگر شبکه‌ها در نیمه‌ راه رها شوند و به سرانجام نرسند؛ خصوصا وقتی اعلام می‌شود که صدا و سیما برای بودجه دچار مشکل است.

7- درحال حاضر شبکه‌های تازه‌تاسیس بیشتر از اینکه برای مخاطبان خاص خودشان براساس تعریفی که دارند برنامه تولید کنند، در حال پخش برنامه‌های قدیمی شبکه‌های قدیمی هستند. جای تعجبی هم ندارد که اگر شبکه‌ای قابلیت ساخت سریال، برنامه‌های جدید براساس معیارها و مخاطب خاص خودش را نداشته باشد، نمی‌تواند مخاطبان خودش را راضی و جذب کند.

8 - ای کاش به جای راه‌اندازی شبکه‌های گوناگون همین چند شبکه مختلف با بودجه کم تقویت می‌شدند تا علاوه بر کسب درآمد از ساخت برنامه و جذب آگهی به تربیت نیروی متخصص هم بپردازند تا بتوانند براساس سلیقه و اهداف خود برنامه تولید کنند و از این مسیر چرخه تولید و نمایش شبکه‌های مختلف بچرخد و در طول سال به این شبکه‌های مختلف اضافه شود تا این چرخه تولید باز ادامه پیدا کند.

کد خبر 196553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز