دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: «القاعده» به اسم رمز جنگ‌ در غرب تبدیل شده‌است؛ جنگ با القاعده یا جنگ برای جلوگیری از گسترش القاعده.

جنگ

جورج بوش جنگ‌های عراق و افغانستان را با همین اسم رمز آغاز کرد. باراک اوباما درحالی‌که به‌نظر می‌رسد این دو جنگ را خاتمه داده یا می‌دهد، درواقع جنگی مخفی و گسترده را با همین اسم رمز در چندین کشور جهان از شمال آفریقا تا جنوب شرق آسیا به راه انداخته‌است. اکنون کتابی در کاخ سفید و تحت نظر باراک اوباما در حال تدوین است با مضمون قانون کشتار با هواپیماهای بدون سرنشین، با این توجیه که هواپیماهای بدون سرنشین کارآمدترین ابزار جنگ جدید برای ریشه‌کنی القاعده در جهان امروز هستند. اکنون همین اسم رمز، جنگی جدید در آفریقا را موجب شده که به گفته نخست‌وزیر انگلیس ممکن است دهه‌ها طول بکشد.

دو هفته پیش فرانسه عملیات نظامی را در یکی از ناشناخته‌ترین و مهم‌ترین کشورهای آفریقا آغاز کرد. فرانسوی‌ها برای اینکه نشان دهند این عملیات برای نجات آفریقایی‌ها آغاز شده و هدفش کمک به مردم آفریقاست، حتی نام آن را هم آفریقایی انتخاب کردند. نام عملیات نظامی و لشکرکشی فرانسه به کشور مالی، برگرفته از نام نوعی گربه وحشی آفریقایی (Serval) است.

مالی کشوری گمنام در شمال آفریقاست که از نظر اقتصادی هیچ اهمیتی برای جهان ندارد؛ نه نفت دارد نه ثروت غنی طبیعی دیگری. اما کشوری بسیار پهناور باوسعتی تقریبا دوبرابر وسعت فرانسه است. آنچه مالی را مهم می‌کند هم‌مرز‌بودن با هفت کشور آفریقایی مهم است؛ از الجزایر در شمال تا ساحل عاج در جنوب، از موریتانی در غرب تا نیجریه در شرق. همه این کشورها نه‌تنها منابع طبیعی بسیار قابل توجهی دارند بلکه صحنه درگیری‌های قومی و داخلی هم هستند. مالی در سال 1960از فرانسه مستقل شد و بعد از سال‌ها درگیری، شورش، دیکتاتوری نظامی و مشکلات اقتصادی ازجمله قحطی و خشکسالی، در سال 1992با برگزاری نخستین انتخابات سراسری، دوران دمکراسی را آغاز کرد. سال گذشته اما گروهی از نظامیان دست به کودتا زدند و این آغاز ناآرامی و بحران داخلی در مالی بود.

در ماه‌های گذشته گروه‌هایی از شبه‌نظامیان با گرایش‌های مختلف مذهبی و سکولار، مسلح شده و وارد این درگیری‌ها شدند. تخریب چند بنای تاریخی در شهرهای تحت تصرف این شبه‌نظامیان کافی بود تا غرب برآنها نام القاعده را بگذارد و برای ریشه‌کنی آنها بسیج شود، اما واقعیت این است که این گروه‌ها وابستگی مستقیمی با القاعده ندارند. انصا‌ر‌الدین و موجائو دو گروه عمده شبه‌نظامی هستند که در مالی مشغول جنگ با دولت مالی و حالا نظامیان غربی‌اند. سابقه این گروه‌ها به دورانی برمی‌گردد که اصلا القاعده وجود نداشت. این گروه‌ها از گروه‌های قدیمی شبه‌نظامی آفریقا هستند که بعد از انشعاب از جنبش‌های دیگری مانند جنبش مسلح اسلامی الجزایر تشکیل شده‌اند. فرانسه برای ادامه حضور استعماری در آفریقا چندان نیاز به بهانه نداشت اما حضور نظامی گسترده و پرتعداد حتما به اسم رمزی تأثیرگذار و توجیه‌کننده نیاز دارد.

کد خبر 198609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز