یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با پایان یافتن عملیات نیروهای ویژه الجزایری در پالایشگاه بزرگ گاز در جنوب شرق این کشور برای آزاد کردن شماری از گروگان‌های خارجی و داخلی از دست گروگانگیران، مقامات این کشور در حال بررسی آمار تلفات انسانی این حمله هستند.

الجزیره

آنان هشدار دادند آمار تلفات احتمالاً بالا خواهد رفت. به گزارش رویترز، وزیر کشور الجزایر روز شنبه اعلام کرده بود که 23گروگان و 32گروگانگیر در جریان حمله نیروهای این کشور به این پالایشگاه و درگیری با شورشیان کشته شده‌اند. 197گروگان خارجی و 685گروگان الجزایری نیز در پایان این عملیات که روز پنجشنبه آغاز شد، آزاد شدند.

محمد سعید وزیر ارتباطات الجزایر نیز گفت رقم تلفات متأسفانه افزایش خواهد یافت. پالایشگاه گاز ان‌امیناس را شرکت انگلیسی بی‌پی، شرکت نروژی استات‌اویل و شرکت نفت دولتی الجزایر به‌طور مشترک اداره می‌کنند. گروگانگیران که شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و عضو گروه امضاکنندگان با خون بودند، روز چهارشنبه به این پالایشگاه حمله و آن را تصرف کرده بودند.

آنان خواستار توقف عملیات ارتش فرانسه در مالی و آزادی دو رهبر اسلامگرا در آمریکا بودند. کشورهایی که اتباع آنها در این پالایشگاه کار می‌کنند، هنوز دقیقاً نمی‌دانند چه تعداد از اتباع خود را از دست داده‌اند. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس دیروز گفت، سه تبعه انگلیس کشته شده‌اند و گمان می‌رود چهار نفر دیگر نیز کشته شده باشند.

کامرون ضمن درخواست برای واکنش گسترده بین‌المللی خاطرنشان کرد که وی از ریاست کشورش بر گروه هشت استفاده خواهد کرد تا این موضوع را در رأس دستور کار بین‌المللی قرار دهد. شرکت مهندسی ژاپنی جی‌جی‌سی اعلام کرد از سرنوشت 10نفر از کارکنان ژاپنی و هفت نفر از کارگران خارجی آن اطلاعی در دست نیست.

مسئولان این شرکت گفته‌اند که 61نفر از 78کارگر آن در سلامت به‌سرمی‌برند. گفته می‌شود یک نفر از دوتبعه مالزی که برای این شرکت کار می‌کردند، کشته شده است و از دیگری خبری نیست. دولت فیلیپین نیز اعلام کرد 52فیلیپینی که در این پالایشگاه کار می‌کردند، سالم هستند.

لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا که در لندن به سر می‌برد، در مصاحبه مطبوعاتی از تعداد دقیق آمریکایی‌هایی که در این پالایشگاه کار می‌کردند و وضعیت آنان، اظهار بی‌اطلاعی کرد. اما تا به حال مرگ یک آمریکایی تأیید شده است. به‌رغم تلفات اتباع خارجی، کشورهای غربی سعی می‌کنند از انتقاد نسبت به واکنش الجزایر به گروگانگیری پرهیز کنند.

لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه ضمن تأیید احتمال افزایش تلفات اتباع خارجی، گفت، الجزایر با موقعیتی تحمل‌ناپذیر روبه‌رو بود و نباید از واکنش نظامی آن انتقاد کرد. پانه‌تا نیز در پاسخ به پرسشی درباره شتابزدگی الجزایری‌ها در مقابله با این بحران، از انتقاد از آنان خودداری کرد. فیلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس نیز گفت، تروریست‌ها مسئولیت کامل را برعهده دارند. با این حال، منابع آگاه از خشم دولت‌های غربی از اقدام نظامی الجزایر بدون مشورت با آنان خبر می‌دهند، اما با توجه به آنکه الجزایر از هم‌پیمانان مهم آنان در جنگ با تروریسم و کشوری نفت‌خیز است، نمی‌توانند واکنش تندی نشان دهند.

رهبری گروه مهاجم را مختارباالمختار برعهده داشته که از سربازان سابق ارتش الجزایر بوده است. در این حال، در مالی کشور همسایه الجزایر جنگ نیروهای دولتی این کشور و نیروهای فرانسوی با شبه‌نظامیانی که شمال مالی را تصرف کرده‌اند، ادامه دارد. رهبران کشورهای غرب آفریقا که برای گفت‌وگو درباره این بحران در آبیجان در ساحل عاج تشکیل جلسه دادند، خواستار کمک مالی و پشتیبانی سازمان ملل از این کشورها برای گسیل نیرو به مالی شدند.

کد خبر 198480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز