همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های یکجانبه غرب، ظالمانه، توجیه‌ناپذیر و دارای پیامدهای ناگواری بر مردم ایران است

به گزارش پایگاه رسمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی، یکشنبه اول بهمن ماه در دیدار با سفیر نروژ، ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و نروژ،‌ از تأثیر تبلیغات آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل بر دیدگاه اروپا نسبت به ایران پس از انقلاب اسلامی و در خلال جنگ تحمیلی بویژه در مسئله هسته‌ای که منجر به ایجاد موانعی بر سر راه گسترش روابط دو طرف شد، ابزار تأسف نمود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم استقلال در تصمیم‌گیری‌های اروپا با توجه به فشار آمریکا و صهیونیسم نسبت به تحولات ایران و منطقه گفت: چنانچه اروپا می‌توانست همانند سال‌های 2003 و 2004 که با ایران مذاکرات سازنده و مستقلی را در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و حقوق مشروع کشورمان به عنوان عضو فعال «ان‌ پی تی» و پادمان انجام می‌داد، عمل می‌نمود، محققاً روابط دو جانبه اروپا با ایران و منطقه به طرف گسترش و همکاری‌های مفید سیاسی و اقتصادی سوق داده می‌شد.

روحانی به ظالمانه و ناصحیح بودن تحریم‌های بین‌المللی و به ویژه یکجانبه غرب که اثرات ناگوار و توجیه‌ناپذیر آن به وضوح بر زندگی مردم ایران حتی در حوزه درمان و دارو قابل مشاهده است اشاره کرد و گفت: با توجه به فتوای صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص غیرشرعی بودن ساخت بمب هسته‌ای و پیشینه اجرای تعهدات ایران در زمینه بازرسی‌های سرزده و همکاری‌های نزدیک با آژانس طی 10 سال گذشته، هیچ توجیهی برای صدور قطعنامه و اعمال تحریم علیه ایران مشاهده نمی‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه به مسئله برداشت‌های نادرست اروپاییان از وضعیت داخلی ایران اشاره کرد و گفت: درک نادرست از اسلام و انقلاب اسلامی و استقلال ملت ایران، موجب موضع‌گیری‌های ناصحیح کشورهای غرب نسبت به ایران شده و بر اساس این تصویر نادرست تصمیماتی اتخاذ می‌شود که هم به ضرر ملت ایران و هم به ضرر ملت‌های اروپایی‌ است.

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری به مسئله تروریسم و افراطی‌گری به عنوان خطری جهانی اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان و از جمله اروپا با افراطی‌گری و تروریسم مواجه هستند و جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی همکاری با سایر کشورها در مسیر مبارزه با تروریسم را دارد.

روحانی حمایت برخی از کشورهای منطقه و غرب از تروریست‌های جنگ‌جو در سوریه را اقدامی خطرناک برای امنیت منطقه خواند و گفت: برای بازگشت ثبات و امنیت به سوریه راه حلّی جز مذاکره و ایجاد تفاهم و حاکم شدن نظر مردم بر کشور نخواهد بود.

وی با اشاره به نقش سازنده ایران در افغانستان و عراق به ابتکارات ایران و همکاری این کشور با نماینده دبیر کل سازمان، گفت: اقدامات برخی از کشورهای اروپایی در حمایت از گروه‌های مسلح نتیجه‌ای جز ناامنی در منطقه و خسارت‌های جبران‌ناپذیر بر کشور و مردم سوریه نخواهد داشت.

بر طبق این گزارش، سفیر نروژ نیز در این ملاقات ضمن اشاره به فشارهای بین‌المللی علیه ایران خواستار گسترش همکاری‌های سیاسی و انتقال تکنولوژی از طریق کشورش با ایران شد. در خصوص مسائل منطقه‌ای نامبرده از ابتکارات ایران در خصوص کاهش بحران در سوریه تقدیر نموده و اعلام کرد که نروژ نیز خواستار پایان یافتن سریع ناآرامی‌ها و ایجاد ثبات در منطقه است.

کمپرود با تصریح بر نقش ایران در افغانستان و عراق اظهار امیدواری کرد که راهکار چهار جانبه ایران ـ عربستان ـ ترکیه و مصر و نیز طرح 6 ماده‌ای ایران به نتیجه نهایی و غایی خود که همانا ایجاد صلح و ثبات برای مردم سوریه است برسد.

در پایان سفیر نروژ خواستار گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های صنعتی، نفتی و آکادمیک با جمهوری اسلامی ایران شد.

کد خبر 198456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز