گروه شهری: سال بی‌اعتنایی دولت به حمل‌ونقل 12میلیون نفر از جمعیت کشور، امروز وارد ‌ماه یازدهم شد.

از ابتدای سال‌جاری، دولت سهم حمل‌ونقل عمومی پایتخت‌نشینان را مسدود کرده و کمترین توجهی به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل تهران نکرده است. کمبود بودجه‌های عمرانی مترو، یارانه 90درصدی بلیت حمل‌ونقل عمومی و نوسازی وسایل نقلیه‌عمومی هر روز بیشتر از گذشته در شهر احساس می‌شود. شهرداری تهران در این بخش‌ها میلیاردها تومان بیش‌از سهم خود برای مردم هزینه کرده اما دولت بی‌توجه به قانون مصوب مجلس و 300روز دیرکرد پرداخت بودجه شهر، زمان می‌گذراند.

مجلس که طرح دو فوریت برخورد با مقصر اصلی آلودگی هوا را در دستور کار دارد، مهم‌ترین راه‌حل را در افزایش حمل‌ونقل عمومی می‌داند. نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر بارها از دولت این سؤال را پرسیده‌اند که چرا به وضعیت حمل و نقل پایتخت توجه ندارد اما پرسش‌شان همواره بی‌پاسخ مانده است.

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین عامل آلودگی هوای تهران را تردد بالای خودروها دانسته و می‌گوید: متأسفانه آلودگی هوا در تهران به یک امر طبیعی تبدیل شده است. وی با طرح این سؤال از دولت که چرا اعتبارات مصوب مجلس و بودجه قانونی حمل‌ونقل عمومی به مدیریت شهری پرداخت نمی‌شود؟ می‌گوید: 20الی 30درصد مشکلات کشور به‌دلیل تحریم‌هاست ولی بقیه موارد به‌دلیل مشکلات مدیریتی است. وی می‌افزاید: باید از دولت سؤال شود چرا این اعتبارات را که در قالب بودجه داخلی کشور قابل پرداخت است را نمی‌پردازد؟

دوره پنج ساله معاینه فنی با هوای سالم در تضاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناصری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قانون پنج ساله شدن مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی را با هدف سالم‌سازی‌ هوای تهران در تضاد دانسته و می‌گوید: دوره پنج ساله برای مراجعه به مراکز معاینه فنی بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه افزایش زمان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی سبب افزایش آلودگی هوا و ایجاد مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد، اظهار کرد: لازم است معاینه فنی خودروها در دوره یکساله انجام پذیرد. وی خاطرنشان کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوای تهران به‌صورت مستقیم تأثیر دارد.

کد خبر 198360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز