چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عقربه‌های ساعت نه‌جندان خوش‌نام "روز رستاخیز"، که نمادی از قدرت تخریب انسان‌ها است،‌در سال 2013 بر روی پنج‌دقیقه به نیمه‌شب باقی خواهد ماند.

ساعت رستاخیز

به گزارش لایو ساینس، دانشمندان با اعلام زمان ساعت رستاخیز در سال 2013،‌ نامه‌ای به باراک اوباما نوشته و از وی خواستند با همکاری دیگر سران دولت‌ها در راستای کنترل تغییرات اقلیمی اقدامی کند.

ساعت رستاخیز نمادی از خطرتخریب قریب‌الوقوع جهان توسط انسان‌ها است که به خاطر استفاده از سلاح‌های اتمی یا بیولوژیکی، تغییرات اقلیمی و دیگر فجایع انسانی، جهان را تهدید به نابودی می‌کند. دانشمندان عضو بولتن دانشمندان اتمی، برای تعیین زمان سال 2013 بر روی ساعت رستاخیز، وضعیت کنونی سلاح‌های اتمی در سرتاسر جهان را مورد توجه قرار داده و همچنین بهبود آرام و پرهزینه از بحران‌هایی از قبیل نشت اتمی در نیروگاه فوکوشیما، تغییرات شدید جوی را مورد بررسی قرار دادند.

ساعت رستاخیز

در نامه‌ای که این دانشمندان به اوباما نوشته‌اند به گرم بودن شدید سال 2012 و خشک‌سالی‌ها  و توفان‌های مرگباری که در این سال وقوع یافتند اشاره شده است. به گفته این دانشمندان، رویداد‌های طبیعی فاجعه‌باری که در این سال رخ دادند، دقیقا همان‌ پیش‌گویی‌هایی هستند که مدل‌های جوی از اتمسفری مملو از گاز‌های گلخانه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند.

ساعت رستاخیز از سال 1947 آغاز به کار کرده‌است تا به جهان درباره خطرات سلاح‌های اتمی هشدار دهد. در آن سال زمانی که این ساعت نشان می‌داد هفت دقیقه به نیمه شب بود، نیمه شب نمادی از تخریب‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی است. در سال 1949 این ساعت سه دقیقه به نیمه‌شب را نشان می‌داد زیرا روابط میان ایالات متحده و شوروی رو به وخامت گذاشت. در 1953، پس از آزمایش اولین بمب هیدروژنی جهان تنها دو دقیقه تا نیمه شب راه داشت.

خوشبینانه‌ترین زمانی که این ساعت نمایش داده،‌17 دقیقه به نیمه شب بود که در سال 1991، پس از پایان یافتن جنگ سرد و توقف استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی توسط آمریکا و روسیه، نمایش داده شد. عقربه‌های ساعت رستاخیز از سال 2012 بر روی پنج دقیقه به نیمه‌شب ثابت مانده‌اند.

کد خبر 198002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز