همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با تاکید برلزوم قاطعیت مسئولان در بحث سلامت مردم، از مسئولان مرتبط با این حوزه خواست با قاطعیت در برابر ورود کالاهایی که با تکیه بر رانت قدرت وارد کشور شده و برای سلامت مردم مضر هستند، بایستند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خطاب به پزشکان و محققان و پژوهشگران عرصه پزشکی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه انسانی در هستی و اینکه تمام این عالم برای انسان خلق شده است، تاکید کرد: انسان دارای ظرفیت‌های نامحدودی است و برای نیل به قله‌های بلند کمال خلق شده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که لذت انسان بودن زمانی به طور واقعی در کام انسان می‌نشیند که سلامت باشد، گفت: در واقع سلامت عامل اول برای بهره‌مندی از بقیه نعمت‌های الهی است و اگر سلامت نداشته باشد، دیگر لذت‌ها برای او بی‌معنی است.

وی با تاکید بر این‌که همیشه بشر نسبت به سلامت خود اهتمام داشته است، تصریح کرد: در دوره‌های طولانی و در مناطقی از دنیا به دلیل فقر یا جهل، سرمایه‌گذاری و همت لازم برای سلامت انسان در نظر گرفته نشده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به مبادلات دارو در بازار جهانی که بالغ بر 370 میلیارد دلار است، اظهار کرد: این آمار یا نشان می‌دهد که هزینه سلامت و درمان خیلی بالا رفته است یا این‌که مردم یاد گرفته‌اند که برای سلامتی خود هزینه بیشتری کنند و اگر این دومی باشد، امر مثبتی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه بهداشت و درمان و تاکید بر این‌که این پیشرفت‌ها باید با همین سرعت ادامه پیدا کند، گفت: ما باید از دستاوردهای علمی بشر در قالب برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنیم و ما هیچ دستاورد علمی مفید بشری را نفی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به سرعت رشد علمی کشور و با تاکید بر این که این موضوع افتخارآفرین است و این نشان دهنده ظرفیت بالای کشور ماست، اظهار کرد: وقتی که پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های گوناگون با کشورهای منطقه مقایسه می‌شود، احساس خوبی به من دست نمی‌دهد، چرا که اینجا ایران است و اگر بخواهیم در این سطوح خودمان را مقایسه کنیم، هیچگاه به جایگاه شایسته خود نائل نمی‌شویم و معتقدم ما باید خود را با بالاترین‌های عالم مقایسه کنیم، البته این به معنای کوچک شمردن دیگران نیست، بلکه در راستای توجه به توانمندی‌های ملت ایران است؛ چرا که ملت ایران دارای ظرفیت بسیار زیادی است و سرعت رشد علمی ما در دنیا نیز در جایگاه خوبی قرار دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت کار تحقیقاتی و پایان‌ناپذیر بودن این کارها، گفت: ما می‌توانیم خود را به طراز جهانی برسانیم و حتی از آن جلوتر بزنیم.

احمدی‌نژاد به بحث دارو و تجهیزات و اهمیت سرمایه‌گذاری در این زمینه اشاره و اظهار کرد: اکنون با یک اقدام غیرانسانی ما را در این عرصه تحریم کرده‌اند و حتی اگر این تحریم‌ها نیز صورت نمی‌گرفت، ما باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه می‌کردیم و با دانش دانشمندان و پژوهشگران خود در این عرصه به پیش می‌رفتیم و خوشبختانه امروز اعلام کردند که قرار است تا پایان بهمن ماه از 30 داروی نوترکیب در کشور رونمایی شود و این نشان دهنده توانمندی‌های کشور در این عرصه است.

وی بخش دیگری از صحبت‌های خود را به موضوع درمان اختصاص داد و با تاکید بر این‌که ما باید از روش‌های درمانی موجود در دنیا استفاده کنیم و در این ارتباط ابداعات جدیدی نیز داشته باشیم، گفت: نگاه ما در عرصه پزشکی باید به قله باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید دانشگاه‌های علوم پزشکی ما مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و از نظر علمی رشد بیشتری داشته باشند به جایگاه پزشکان ایرانی در کشور و دنیا اشاره کرد و گفت: خیلی از پزشکان ایرانی در دنیا در این عرصه در تراز اول قرار دارند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که انسان برای رسیدن به اهداف خود منحصر به یک مسیر نیست، اظهار کرد: ما در کنار استفاده از روش‌های موجود درمان در دنیا باید از طب سنتی و طب ایرانی به نحو احسن استفاده کنیم؛ چرا که تجربه تاریخی در گذشته به ما می‌گوید که این طب بهترین راهی است که با طبیعت انسان سازگاری دارد و از عمق و دانش بالایی نسبت به بدن انسان و کارکرد بدن انسان برخوردار است. باید از این طب که در واقع سرمایه این سرزمین است به نحو احسن استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد به اهمیت گسترش دانشکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: مطمئن هستم اگر توجهات لازم به این بخش بشود، این بخش سرعت رشد خوبی خواهد داشت؛ چرا که در این سرزمین ریشه دارد.

رئیس‌جمهور به موضوع داروهای گیاهی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون 1700 گیاه دارویی در ایران شناخته شده است و بیش از 800 تای آنها ثبت شده است و این سرمایه عظیمی است که در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم حتی صادرکننده اینگونه داروها باشیم چرا که پایه آن را در کشور داریم. وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید از این موضوع حمایت کنند و دولت نیز حمایت‌های لازم را در این عرصه خواهد داشت.

احمدی‌نژاد پیشنهاد کرد که بیمارستانی را نیز به دانشکده‌های طب سنتی اختصاص بدهیم تا دانشجویان و پزشکان این رشته در آن مشغول به کار شوند و محل مراجعه مردم نیز باشد و منابع لازم نیز برای آن فراهم شود.

وی بخش دیگری از صحبت‌های خود را به عوامل بیماری‌زا و اهمیت سلامت انسان اختصاص داد و خطاب به حاضران در این جلسه گفت: شما منابع بیماری‌زا و مسائلی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد می‌شناسید. بخشی از آنها محیطی هستند، بخشی در هوا و بخشی در تنش‌ها و فشارهاست و بخش اصلی آن در خوراک است و جامعه پزشکی ما فیلتر و دروازه‌بان خوراک مردم هستند.

رئیس‌جمهور غذاهای فست‌فودی را از جمله عوامل اصلی تولید بیماری‌های پیچیده عنوان کرد و گفت: مثلا خوردن بیش از گوشت گاو نیز باعث بیماری می‌شود و اگر من مثلا این موضوع را بیان کنم می‌گویند که گوشت گاو کم آمده است و می‌خواهد آن را جبران کند در حالی که شماها باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنید و به مردم آموزش دهید.

احمدی‌نژاد با اعتقاد بر این‌که در حال حاضر کار پزشکی در دنیا به عنوان تجارت شناخته می‌شود و ادبیات آن اینگونه است، گفت: صادرات 370 میلیارد تجهیزات پزشکی در عرصه دنیا همین‌جوری ایجاد نشده است، برخی بیماری منتشر می‌کنند تا دارو بفروشند، برخی از لحاظ انسانی بسیار سقوط کرده‌اند. کسی که بمب میکروبی می‌سازد برای تسلط بر ملت‌ها،‌ آیا از او بعید نیست که بخواهد بیماری صادر کند و از فروش داروی آن پول در آورد.

رئیس‌جمهور گفت: ما یادمان هست که در دفاع مقدس داروی اهدایی فرستادند و در آن داروها عامل بیماری هپاتیت بود.

وی با اعتقاد بر این‌که جنگ میکروبی اکنون در دنیا جریان دارد،‌گفت: زمانی در کشور مصرف روغن‌ با ترانس بالا تبلیغ می‌شد و این روغن‌ها به تدریج جایگزین روغن طبیعی کشور شدند و بعدا مشخص شد که این روغن‌ها عامل بیماری‌ هستند و به مرور سعی شد که حذف شوند. چه کسانی آنها را برای ما فرستادند؟ کسانی که به راحتی آدم می‌کشند، آیا نمی‌توانند پنهانی آدم بکشند؟

رئیس‌جمهور خطاب به پزشکان با تاکید بر این‌که شما باید در ارتباط با مواد خوراکی فیلتر و دروازه‌بان در کشور باشید و با اشاره به متعالی بودن کار پزشکی، گفت: ما نمی‌خواهیم در ارتباط با پزشکی، تفکر کسانی را داشته باشیم که در واقع نقش تاجر سلامت مردم را ایفا می‌کنند. این نوع تفکر کمال‌آفرین نیست.

احمدی‌نژاد خطاب به حاضرین گفت: شما باید در بخش سلامت مردم قاطع باشید و اگر کالایی مضر است با وجود آنکه رییس‌جمهور یا بالاترین قاضی کشور دستور آن را داده باشد، نباید کوتاه بیایید. حتی اگر این کالا مال پسر فلان آقا یا فلان شخص باشد و به زور تبلیغات فشار آورند، شما باید محکم بایستید و از سلامت مردم مراقبت کنید.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که در حوزه بهداشت و درمان کارهای خوبی در حال انجام است و پیشرفت در این زمینه در حال گسترش است و ما هر روز خبرهای خوبی در عرصه پزشکی و پیشرفت کشور در این عرصه می‌شنویم، گفت: ان‌شاءالله به جایی برسیم که هر روز چندین خبر خوب در این زمینه بشنویم.

کد خبر 197924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز