سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ششمین نمایشگاه عکس «ما می‌توانیم» قرار است دوم بهمن‌ماه با نمایش 33عکس از بین هزار و 600عکس در حوزه هنری برگزار شود.

دوربین عکاسی

 رسول اولیازاده هدف از برگزاری ششمین جشنواره عکس ما می‌توانیم را نشان دادن، ایرانی قدرتمند و توانا در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری‌، صنعتی، ورزشی و... به جامعه بشری برای دستیابی به‌دستاوردهای فراوان از دریچه دوربین هنرمندان می‌داند.

مدیر خانه عکاسان صبح دیروز در نشست رسانه‌ای این جشنواره که در حوزه هنری برپا شده بود، گفت: خانه عکاسان پنج‌سال قبل حرکتی را برای برگزاری این نمایشگاه عکس آغاز کرد تا به موضوع ایران و پیشرفت‌های آن از دریچه نگاه عکاسان ایران پرداخته شود. وی افزود: فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و در فرصت تعیین‌شده هزار و 600فریم عکس از 248عکاس به دبیرخانه ارسال که بعد از داوری آثار، 33اثر برای عرضه در نمایشگاه انتخاب شد.

این هنرمند عکاس اضافه کرد:‌ دستاوردها و پیشرفت عکاسان در این جشنواره به‌حدی بود که به‌رغم پیشنهاد تبدیل این رویداد به یک جریان دوسالانه، ترجیح دادیم برنامه‌های هدفمند و مثبت جامعه ایرانی را هر ساله از قاب دوربین عکاسان ثبت کنیم. خوشبختانه امسال هم آثار بسیار خوبی به دبیرخانه ارسال شد که دوم بهمن‌ماه نتایج آن را خواهید دید. دبیر جشنواره عکس ما می‌توانیم با مرور دیگر موفقیت‌های این جشنواره توضیح داد: سال گذشته همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌دنبال ساماندهی چنین رویدادی برآمدند و آثار جشنواره عکس ما می‌توانیم را در قالب یک مجموعه نمایشگاهی جمع‌آوری و برای 50کشور جهان ارسال کردند که این اتفاق نشان می‌دهد جشنواره جایگاه خودش را پیدا کرده و نه‌تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه‌های بین‌المللی این جاذبه را داشته است.

اولیا‌زاده در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره حضور عکاسان شهرستانی در جشنواره گفت: از آنجا که ما می‌توانیم یک جشنواره خاص است، جامعه عکاسان محدودتری را در بر می‌گیرد، زیرا بیشتر عکاسان خبری امکان حضور در برخی از پروژه‌های عمرانی و صنعتی را ندارند و همین اتفاق درصد مشارکت عکاسان را کم می‌کند اما قطعا چنین رویکردی باعث نمی‌شود که سایر عکاسان هم نتوانند، کارهایشان را ارسال کنند، چه بسا که ما در سال‌های گذشته شاهد حضور موفق عکاسان شهرستانی و تهرانی بوده‌ایم. وی همچنین درباره ارائه آثار این جشنواره در عرصه بین‌المللی نیز توضیح داد: قطعا در ابعاد بین‌المللی مشکلی برای بخش نمایشگاهی نداریم، زیرا دفاتر و نمایندگی‌ رایزنی‌ها و سفارتخانه‌ها معمولا نگارخانه‌هایی در اختیار دارند که می‌توانند آثار این جشنواره را به نمایش بگذارند.

اولیازاده درباره احتمال تغییر رویه این جشنواره در دوره‌های آتی آن گفت: روال همین است اما شاید در اجرا تغییراتی را ایجاد کنیم، زیرا در این شش‌دوره نتایج موفقیت‌آمیزی را شاهد بوده‌ایم و تنها به یک موضوع خاص متمرکز نیستیم بلکه در تلاش هستیم تا نشان دهیم که ایرانیان در تمامی عرصه‌ها «توانسته‌اند» و برای نمایش این هدف بی‌شک راهی طولانی در پیش داریم. مدیر خانه عکاسان ایران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این مرحله خودمان را متوقف کنیم یا روش‌کارمان را تغییر دهیم قطعا به هدف اصلیمان لطمه می‌خورد، زیرا می‌خواهیم نشان دهیم جامعه ایرانی باید تولید علم کند و در عرصه فناوری‌، تکنولوژی‌، صنعت‌ و... پیشرفت کند.

اولیازاده درباره جزئیات برگزاری مراسم گشایش نمایشگاه دوره ششم نیز گفت: اگر چه سال گذشته در حاشیه این مراسم از یدالله وزیری، هنرمند پیشکسوت تقدیرشد اما امسال برنامه‌ای در این بخش نداریم و مراسم تقدیر از اساتید و پیشکسوتان را به جشن سالگرد خانه عکاسان موکول کرده‌ایم. وی گفت: معمولا جشنواره‌های عکس بعد از چند دوره برگزاری‌ به تعطیلی می‌انجامند اما خوشبختانه این جشنواره همچنان استمرار دارد و امیدوارم دو رقمی شود.

کد خبر 197863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز