یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت فرانسه با بمباران هوایی مناطقی در مالی و اعزام نیروهایش برای عقب‌راندن شبه‌نظامیان وابسته به القاعده، به‌صورت رسمی وارد جنگی تمام‌عیار برای حفظ میراث استعمار خود در این کشور شد تا بار دیگر نقش خود را با وجود گذشت سال‌ها از اعلام استقلال مالی با مداخله نظامی نشان دهد.

فرانسه - فرانسوا اولاند

دولت مالی اعلام کرده به‌دنبال بمباران هوایی مناطقی از این کشور توسط نیروهای فرانسوی موفق به عقب راندن نیروهای وابسته به القاعده شده است. اعزام نیروها و بمباران هوایی از سوی فرانسه یک روز پس از آن صورت گرفت که شبه‌نظامیان در مالی شهر مرکزی و استراتژیک کونا را در این کشور تصرف کردند و این مسئله باعث نگرانی شدید مقام‌های فرانسه شد. مقام‌های مالی ساعاتی پس از اعلام آغاز عملیات نظامی فرانسه در این کشور اعلام کردند که موفق به بازپس‌‌گیری این شهر از شبه نظامیان شده‌اند و مشغول پاکسازی این شهر هستند. شبه‌نظامیانی که بخشی از آنها مرتبط با القاعده شناخته می‌شوند در آوریل سال گذشته میلادی کنترل منطقه شمالی مالی را در دست گرفتند و پیشروی خود به مناطق جنوبی را ادامه دادند.

همزمان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مالی بمباران هوایی نیروهای فرانسه از روز پنجشنبه آغاز شد و به گزارش منابع خبری، همچنان ادامه دارد. روز گذشته هم حملات هوایی فرانسه ادامه داشت و مقام‌های نظامی این کشور اعلام کردند که در تلاش برای حفاظت از باماکو، پایتخت مالی هستند. وزیر دفاع فرانسه روز گذشته اعلام کرد که یگان‌های نظامی این کشور، نیروهای شورشی‌ای را که در حال نزدیک شدن به شهر ماپتی بوده‌اند هدف قرار داده‌اند. وی همچنین کشته شدن یک خلبان فرانسوی را به‌دنبال سقوط یک بالگرد این کشور در جنگ آغاز شده در مالی تأیید کرد؛ جنگی که به عقیده بسیاری با مداخله خارجی می‌تواند وضعیتی مانند افغانستان را به‌مدت طولانی برای مالی رقم بزند. رئیس‌جمهور مالی در سراسر این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده و گفته این وضعیت فعلا برای 10روز ادامه خواهد داشت. وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده است که صدها نظامی این کشور در عملیات نظامی در مالی حضور دارند.

مالی در۲۲ سپتامبر ۱۹۶۰ پس از سال‌ها استقلال خود را از استعمار فرانسه به‌دست آورد اما فرانسه با حضور چشمگیر در این کشور هنوز منافع بسیاری ازجمله معادن زیر‌زمینی این کشور به‌ویژه ذخایر اورانیوم دارد. انگلیس از مداخله نظامی فرانسه در مالی حمایت کرده و مقام‌های آمریکا هم گفته‌اند در جمع‌آوری اطلاعات و پشتیبانی تدارکاتی به فرانسه کمک خواهند کرد. گفته می‌شود حداقل هفت‌فرانسوی در اختیار نیروهای شبه‌نظامی مالی هستند و لورن فابیو وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده دولت این کشور برای نجات همه آنها تلاش خواهد کرد. این در حالی است که دولت فرانسه روز گذشته تأیید کرد که عملیات نجات یک گروگان فرانسوی در سومالی با شکست مواجه شده است. وزارت دفاع فرانسه با اعلام شکست در این عملیات تأکید کرده که این گروگان و یک نظامی این کشور در جریان درگیری با شبه‌نظامیان گروه الشباب کشته شده‌اند. یک نظامی دیگر فرانسه هم در این شکست تمام عیار مفقود شده است.

کد خبر 197608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز