شش روز بعد از برگزاری مراسم گالا 2012، در شرایطی که دلیل اعمال‌نشدن چهار رأی ایران برای انتخاب برترین‌های فوتبال جهان در سال گذشته میلادی روشن نشده، تلاش برای رسیدن به «علت» آن به نتیجه دقیقی نمی‌رسد.

توپ طلا

سرپرست کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که در ارائه آرای ایران به فیفا چه‌کسی کوتاهی کرده؟ ابتدا به همشهری می‌گوید: «حالا این همه مسائل مهم‌تر از مراسم توپ طلا وجود دارد و چند روز هم از این مراسم گذشته و چه اصراری هست که هنوز به این مسئله می‌پردازید؟»

ابهام درباره چرایی اعمال‌نشدن ‏آرای ایران در انتخابات فیفا دلیل ‏اصلی پیگیری درباره این موضوع ‏است. امید جمالی اما ابتدا مشکل ‏چندانی در این رابطه نمی‌بیند. او ‏ادامه می‌دهد: «در نامه‌ای که از ‏AFC‏ به ما ارسال شد، مهلت ‏تعیین نکرده بودند. در ضمن در ‏این نامه لیست کاندیدا هم اعلام ‏نشده بود و ما منتظر ماندیم تا ‏اسامی کاندیداها هم اعلام شود برای ‏همین از همان ابتدا اتفاق‌هایی رخ ‏داد که از دست ما خارج بود.»‏ فیفا‏ 30 اکتبر (9آبان) فهرست ‏‏23نفره را به فدراسیون‌های عضو ‏اعلام می‌کند و از فدراسیون ایران ‏چهار نفر حق رأی داشتند؛ سرمربی ‏و کاپیتان تیم ملی مردان و بانوان. ‏بعد از تعیین اسامی 23نفر برتر، ‏فدراسیون فوتبال چند روز فرصت ‏ارسال آرای نماینده‌های ایران را داشت؟

سرپرست کمیته روابط ‏بین‌الملل با اظهار بی‌اطلاعی از این ‏موضوع می‌گوید: «واقعیت این است ‏که من دخالت چندانی در این ‏موضوع نداشتم و نمی‌دانم که اصلا ‏زمانی برای ارسال آرا داشتیم یا ‏نه.»‏ جالب اینکه نامه ارسالی در ‏فدراسیون فوتبال به‌دست کمیته ‏روابط بین‌الملل می‌رسد و مسئولان ‏این کمیته موظف هستند که این ‏نامه را به دو نفر ارجاع دهند؛ دبیر‏کل و رئیس فدراسیون. یکی از ‏مسئولان سابق کمیته روابط ‏بین‌الملل فدراسیون که نخواست ‏نامش گفته شود، تأکید می‌کند: ‏‏«وقتی نامه به‌دست دبیرکل ‏فدراسیون رسید، آنها موظف ‏هستند که برای پیگیری موضوع ‏ارجاعات خود را انجام دهند و برای ‏پیش بُردن کار تمام توان خود را به کار گیرند.»‏ تماس تلفنی با فدراسیون فوتبال ‏برای برقراری ارتباط با مهدی ‏محمدنبی، دبیرکل فدراسیون ‏بی‌نتیجه ماند و یکی از کارمندان ‏فدراسیون گفت که او در ایران ‏نیست. نبی که در ماجرای حذف ‏تیم امید از مقدماتی المپیک یکی ‏از مقصران قلمداد می‌شد، به‌نظر ‏امید جمالی مقصر نیست. او عنوان ‏می‌کند: «آقای نبی مقصر نیست.» ‏اما چه‌کسی مقصر است؟

15نوامبر؛ آخرین مهلت

جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی که ‏یکی از رأی‌دهندگان مراسم گالا ‏بود، ادعا می‌کند که رأی خود را در ‏اختیار حامد مومنی، یکی از اعضای ‏کمیته روابط بین‌الملل گذاشته و ‏اگر فدراسیون در ارسال آرا تأخیر ‏داشته، برعهده این فرد بوده است. ‏امید جمالی درباره اینکه این آرا ‏در چه تاریخی به فیفا ارسال شده، ‏می‌گوید: «28آبان این اتفاق رخ ‏داد و ما هم تعجب کردیم که چرا ‏نظرات مربیان و کاپیتان‌های ما ‏اعمال نشده است.»‏ اکنون این پرسش مطرح است که ‏مهلت فیفا برای ارسال آرای ‏رأی‌دهندگان چه روزی بوده و آیا ‏فدراسیون در مهلت مقرر نامه خود ‏را ارسال کرده است؟ گفته می‌شد ‏آخرین روز مهلت 18آبان بوده ولی ‏جمالی تأکید می‌کند: «18آبان را ‏چه‌کسی تعیین کرده و اصلا اینطور ‏نبوده. حالا اطلاعات دقیق‌تر را ‏آقای مومنی داشته ولی بعید ‏می‌دانم که فیفا مهلتی تعیین کرده ‏بود.»‏ حامد مومنی از طرف فدراسیون به ‏مالزی سفر کرده ولی یکی از ‏اعضای فعلی فدراسیون عنوان ‏می‌کند: «فیفا برای ارسال آرا ‏سایتی را مشخص کرده بود و در ‏پایین این سایت آخرین مهلت ‏انتخاب برترین‌های فوتبال جهان را ‏‏15نوامبر (25آبان) تعیین کرده ‏بود.»‏ بنابراین، فدراسیون با سه روز تأخیر ‏آرای خود را در اختیار فیفا قرار داده ‏است. جمالی که سعی دارد ‏‏«مومنی» را مقصر ماجرا نشان ‏دهد، می‌گوید: «حالا باید صبر ‏کنیم تا او از سفر برگردد و خودش ‏توضیح دهد.» اما یکی از اعضای ‏سابق کمیته روابط بین‌الملل ‏فدراسیون عنوان می‌کند: «این ‏بی‌انصافی است که یک عضو ‏کوچک در این کمیته را مقصر ‏بدانیم. چون او نمی‌تواند ‏کار خاصی در فدراسیون انجام ‏دهد، زیرا حق امضا ندارد و به‌نظر ‏من رؤسای فدراسیون مقصر ‏هستند.»‏

تأخیر سیموئز

گفته می‌شود کادرفنی تیم ملی در ‏انتخاب نفرات برتر خود تأخیر ‏داشته است. یکی از اعضای ‏فدراسیون می‌گوید: «کی‌روش ‏معمولا یک مربی برتر و یک ‏بازیکن برتر را انتخاب می‌کند و ‏بقیه انتخاب‌ها را برعهده ‏دستیارانش می‌گذارد. برای همین ‏سیموئز خیلی دیر اسامی را در ‏اختیار فدراسیون گذاشت؛ ‏درحالی‌که بقیه رأی‌دهندگان خیلی ‏زود این کار را کردند.»‏

کد خبر 197600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز