همشهری‌آنلاین: در حالی اواخر سال 2012 برخی رسانه‌های عراقی از توقف واردات خودروی این کشور از ایران خبر داده بودند که وزارت بازرگانی عراق با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

سمند

به گزارش ایسنا، عراق سهمی 98 درصدی در بازار صادرات خودروهای ساخت ایران دارد به طوری که در 9 ماهه سال 1391 از مجموع 44 هزار و 682 دستگاه خودروی صادراتی ایران 44 هزار و 82 دستگاه به عراق صادر شد و به این ترتیب سهم عراق از کل خودروهای صادراتی ایران به 98.6 درصد رسید.

در همین حال اواخر سال گذشته برخی رسانه‌های عراقی از جمله صدای عراق با انتشار اخباری اعلام کردند که عراق واردات خودروی خود را از ایران متوقف کرده و قصد دارد خودروهای ژاپنی را جایگزین خودروهای وارداتی از ایران کند.

این رسانه‌ها همچنین مدعی شده بودند که موتورهای خودروهای وارداتی از ایران با آب و هوای این کشور سازگاری ندارد. این اخبار در حالی منتشر شد که به تازگی وزارت بازرگانی عراق با انتشار اطلاعیه‌ای توقف خودروهای ایرانی را به این کشور تکذیب و خودروهای ایرانی را برای عراقی‌ها بسیار مفید توصیف کرد.

در اطلاعیه وزارت بازرگانی عراق که واحد مرکزی خبر نیز آن را منتشر کرده عنوان شده که عده‌ای می‌خواهند با سو استفاده‌ از موضوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، موضوع واردات خودروهای ایرانی به عراق را سیاسی کنند اما دولت عراق با چنین عملکردی مخالف است و تلاش دارد بیطرفانه عمل کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که خودروهای ایرانی با آب و هوای عراق کاملا سازگاری دارند و براساس نظر دقیق و کارشناسی که درآمد شهروندان عراقی هم در آن لحاظ شده است به این کشور ارسال می‌شود و خودروهایی همچون سایپا و سمند به بیش از 30 کشور جهان صادر می‌شود که این حاکی از بهبود کیفیت آن‌ها است.

همچنین در پی انتشار اخبار مربوط به توقف صادرات خودروهای ایرانی به عراق قیمت خودروهای ایرانی در بازار این کشور افزایش یافته است.

این درحالی است که هم اکنون بیشترین خودروهایی که در عراق از آن استفاده می‌شود خودروهای ساخت ایران است.

کد خبر 197558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز