چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: به منظور نظم بخشی به رفتار رانندگان و ایجاد آرامش و امنیت تردد در معابر شهری، فعالیت پلیس ارشاد در بزرگراه ها و معابر شهری آغاز شد.

 سردار حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران افزود: گشت ارشاد متشکل از گروهی از پلیس موتورسوار است که از روز دو شنبه (۱۶/۵/۸۵) کار خود را آغاز کرده اند. این گروه با حضور در بزرگراه ها و معابر شهری در صورت مشاهده تخلف، رانندگان خاطی را متوقف و برای آنها قبض جریمه ای صادر می کنند که بار مالی ندارد و فقط طی آن توصیه های پلیس گوشزد شده با این رویکرد که رانندگان متخلف با دریافت این قبوض رفتارهای نادرست خود را اصلاح کنند.

وی با اشاره به راه اندازی گشت نامحسوس در بزرگراه ها خاطرنشان کرد: براساس گزارش های دریافتی طی ۲۰ روزی که از آغاز به کار گشت نامحسوس پلیس در شریان های بزرگراهی می گذرد حجم حرکات نمایشی و ناموزون که باعث وحشت و برهم زدن نظم رانندگی در این شریان ها می شد به حد قابل قبولی کاهش یافته که این نشان دهنده موفقیت پلیس در این زمینه است.

هر چند که هنوز برخی شهروندان به رغم هشدارهای پلیس مرتکب تخلف می شوند، اما انتظار می رود با حضور ۲۴ ساعته پلیس، قانون شکنان ناگزیر به تمکین از قانون  شوند و بدین ترتیب حوادث ناگوار احتمالی به حداقل ممکن کاهش یابد.

ساجدی نیا گفت: پلیس با تمام توان تلاش می کند با قانون شکنان برخورد نماید و در این راه هیچ گذشتی وجود نخواهد داشت چرا که امنیت شهروندان برای پلیس در اولویت قرار دارد. از همین رو راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از سال گذشته اقدام به تشکیل و حضور گشت محسوس در بزرگراه ها کرد و در پی آن در سال جاری گشت نامحسوس و از روز دو شنبه گذشته پلیس ارشاد به جمع نیروهای پلیس اضافه شد.وی از شهروندان خواست ضمن رعایت مقررات راهنمایی، پلیس را در ایجاد نظم، آرامش و امنیت در عبور و مرور یاری کنند.

هشدار به دارندگان موتورسیکلت های سه چرخ

ساجدی نیا گفت: به رغم آن که طی اطلاعیه های متعدد به شهروندان توصیه شده است که از خرید موتورسیکلت های سه چرخ خودداری کنند اما برخی از شهروندان بی توجه به هشدارهای پلیس با خرید این نوع موتورسیکلت در سطح شهر تردد می کنند در حالی که بارها اعلام شده این موتورسیکلت ها استاندارد نیست و از آنجایی که محمل قانونی ندارند، شماره گذاری نمی شوند، از این رو پلیس با مشاهده این موتورسیکلت ها آنها را متوقف و به پارکینگ منتقل می کند و از آنجایی که فاقد پلاک هستند ترخیص نمی شوند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ  افزود: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت سه چرخ توقیف شده و برای پیشگیری از ورود این موتورسیکلت ها به چرخه ترافیک شهری ضمن هشدار به شرکتهای تولید کننده با مراجع قضایی مکاتباتی صورت گرفته و پیگیری در این زمینه همچنان ادامه دارد. وی در ادامه افزود: این موتورسیکلت ها که از سوی افراد و شرکت های سودجو مونتاژ می شوند برای استفاده در مزارع کشاورزی کاربرد دارند در حالی که برای تردد در معابر شهری مناسب نبوده و حادثه آفرین است ضمن آن که استهلاک آن بسیار بالاست.

توصیه به متقاضیان آرم ترافیک

ساجدی نیا در بخش دیگری از سخنان خود، از ادامه طرح تردد نوبتی خودروها(طرح زوج و فرد) تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به وضعیت ترافیک تهران و بنا به تصمیم مسئولان و دست اندرکاران ترافیک این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت بر این اساس، توصیه می شود کلیه آژانس ها، تاکسی های تلفنی و سرویس های مدارس از هم اکنون برای دریافت آرم ترافیک اقدام کنند تا با مشکل مواجه نشوند. بیماران دیالیزی و بیماران خاص نیز که مشمول استفاده از این طرح می شوند از هم اکنون به سازمان ترافیک مراجعه نمایند تا در طول سال و با اتمام زمان طرح های فعلی با مشکل مواجه نشوند.

معاینه فنی خودرو را جدی بگیرید

ساجدی نیا از شهروندانی که تاکنون موفق به دریافت برگه معاینه فنی خودروهای خود نشده اند خواست که معاینه فنی را جدی تلقی کنند به ویژه آن که در حال حاضر، این مراکز خلوت است و شهروندان می توانند با صرف زمانی اندک، برگه معاینه دریافت کنند. زیرا طی هماهنگی با سایر دستگاه های ذی ربط در آینده نزدیک پلیس طبق یک برنامه زمانبندی با خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی باشند برخورد می کند.

برخورد با پلاک های مخدوش

ساجدی نیا از رانندگانی که پلاک خودرو آنها مخدوش است خواست سریعاً نسبت به اصلاح و ترمیم پلاک خودروی خود اقدام کنند. در غیر این صورت این خودروها توقیف و مالکان آنها به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.وی همچنین از شهروندانی که نسبت به قبوض دریافتی و میزان جریمه اعتراض دارند خواست به مرور زمان به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنند.

 وی افزود: شهروندان انتظار نداشته باشند که تمامی جریمه های آنها بخشیده شود چرا که از سال ۸۵ به بعد که کنترل و نظارت بر صدور قبض های جریمه مکانیزه شده،درصد خطاهای احتمالی به صفر رسیده، از همین  رو جریمه های سال ۸۵ منطبق با مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی و به دور از خطاهای انسانی صادر شده و جایی برای اعتراض باقی نمی گذارد.ساجدی نیا علت ازدحام در شوراهای حل اختلاف را مراجعه دارندگان خودروهای مدل ۸۲ برای تعویض پلاک ذکر کرد و گفت: این ازدحام موقتی است و به زودی به حالت عادی بازمی گردد.

ضرورت فرهنگ سازی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: به رغم همه تمهیدات پلیس و قوانین بازدارنده، برخی افراد با زیرپا گذاشتن قوانین نه تنها حقوق دیگران را پایمال می کنند که خود نیز با مشکل مواجه می شوند و با حادثه آفرینی سلامت خود و سایر شهروندان را به خطر می اندازند.

 برای نمونه برخی رانندگان برای آن که دقایقی زودتر به مقصد برسند از سمت چپ سبقت می گیرند که این رفتار نادرست در معابر درون شهری و برون شهری حادثه می آفریند. به طوری که بررسی ها نشان می دهد بسیاری از تصادفات جاده ای و درون شهری ناشی از همین ناهنجاری ها است.

 این در حالی است که همواره از طریق رسانه های عمومی و با پخش تیزرهای تبلیغاتی نسبت به عواقب چنین رفتارهایی هشدار داده می شود اما گویی برخی افراد نسبت به قانون شکنی اصرار دارند. برخورد با چنین رفتارهایی نیازمند بسیج عمومی و فرهنگ سازی است.وی ضمن گله از شهروندان قانون شکن، افزود: با آن که براساس آموزه های دینی و سنت های ایرانی، شهروندان در ادای احترام به دیگران به ویژه هنگام وارد شدن به هر مجلسی نسبت به هم پیشی می  گیرند اما مشخص نیست که چرا در هنگام رانندگی این آموزه ها را فراموش می کنند و بدون گذشت و رعایت قوانین باعث اختلال در نظم رانندگی می شوند.

تسهیلات به مناسبت اعیاد اسلامی

ساجدی نیا با توجه به مناسبت فرارسیدن عید بزرگ ولادت حضرت علی(ع) و مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) از تسهیلات پلیس برای ترخیص موتورسیکلت های متوقف شده در پارکینگ های خلیج فارس، کوهک، رضا و امیرکبیر خبر داد و گفت: مالکین این موتورسیکلت ها می توانند از امروز (۱۸/۵/۸۵) با در دست داشتن سند مالکیت، کارت مشخصات، برگه عدم خلافی، گواهی نامه راکب برای ترخیص موتور خود بر اساس جدول ذیل، از ساعت ۷ صبح الی ۴ بعدازظهر به خیابان قزوین- بوستان رازی- ستاد ترخیص مراجعه نمایند. این تسهیلات شامل موتورسیکلت هایی می شود که تا قبل از ۱۲/۵/۸۵ متوقف شده است.

کد خبر 1975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز