دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین- آرش نهاوندی: ساکنان واشنگتن برای کسب انتخاب نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز دوشنبه 16آوریل (27 فروردین) راه پیمایی می‌کنند.

حضور یک نماینده از شهر واشنگتن در کنگره آمریکا (مجالس نمایندگان و سنا) پس از گذشت بیش از دو سده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مردم واشنگتن، شهری که در آن سیاه پوستان و دموکرات‌ها از اکثریت برخوردار هستند، هیچگاه نتوانسته‌اند به طور رسمی نماینده‌ای از خود در کنگره آمریکا داشته باشند و کلمبیا، منطقه‌ای که شهر واشنگتن در آن واقع شده، هیچگاه رسما به عنوان ایالت مورد شناسایی قرار نگرفته است.

از زمانی که کنگره آمریکا در سال 1800 از شهر فیلادلفیا به واشنگتن انتقال یافت، مردم پایتخت آمریکا با محدودیت‌های زیادی به هنگام رای دادن برای انتخاب نماینده در کنگره آمریکا مواجه بود‌ه‌اند.

پایتخت کشوری که داعیه رهبری بر دنیای آزاد را دارد، اکنون به لکه سیاهی برای دموکراسی آمریکایی بدل شده است، گروه‌های حقوق بشر و حتی سازمان ملل متحد نیز انتقادات شدیدی را نسبت به محدودیت‌هایی که در زمینه حق رای در واشنگتن وجود دارد، مطرح کرده‌اند.

البته این زخمی نیست که به تازگی سر باز کرده باشد و  مساله‌ای است که ریشه در تاریخ دارد، مردم واشنگتن، پایتخت - با ایالت واشنگتن اشتباه نشود - تا سال 1961 از حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری محروم بوده‌اند، و تنها از این سال، در نیمه دوم قرن بیستم، است که جواز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را یافته‌اند.

با این حال مردم این شهر، به رغم پرداخت مالیات فدرال همچنان از داشتن یک نماینده تام‌الاختیار در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا محروم هستند.

اکنون و با حضورر اکثریت دموکرات در کنگره‌ای قدرتمند و  وجود یک رییس جمهوری ضعیف در راس قدرت به نظر می‌رسد، امید‌ها برای شهروندان واشنگتن جهت داشتن یک نماینده رسمی در کنگره افزایش پیدا کرده باشد.

همچنین واشنگتنی‌ها امیدوارند، از قید و بند‌های قانونی نانوشته موسوم به  پرداخت مالیات بدون داشتن نماینده رهایی یابند، این عبارت در واقع شعاری است که در بخشی از پلاک خودرو‌های مردم واشنگتن نیز درج شده است.

برای به دست آوردن حقوق حقه خود،  هزاران نفر از مردم واشنگتن که اکثر آن‌ها را سیاه پوستان طرفدار حزب دموکرات تشکیل می‌دهند. قرار است روز دوشنبه 16 آوریل که مصادف است با روزی که در سال 1862 آبراهام لینکلن(از روسای جمهور پیشین آمریکا) فرمان الغای برده‌داری را امضا کرد، به سمت ساختمان کنگره آمریکا راهپیمایی کنند.

هدف از این راهپیمایی ، فشار آوردن به نمانیدگان مجالس نمایندگان و سنا جهت تصویب طرحی برمبنای پذیرش کلمبیا به عنوان یک ایالت و همچنین پذیرش یک نماینده مستقل از شهر واشنگتن در کنگره آمریکا عنوان شده است.بر این اساس ایالت یوتا یک نمانده و شهر واشنگتن نیز یک نماینده دیگر در کنگره خواهند داشت.

این طرح روز سه شنبه 17 آوریل (28 فروردین) به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه خواهد شد.به رغم آنکه تصویب این طرح در مجلس نمایندگان بسیار محتمل به نظر می‌رسد،  اما تایید آن از سوی مجلس سنایی که دموکرات‌ها از اکثریت ضعیفی در آن برخوردارند و جمهوری خواهان در آن از نفوذ بیشتری نسبت به مجلس نمایندگان برخوردارند، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.علاوه بر این این طرح باید به تایید جورج بوش رییس جمهوری نیزباید برسد.

اما گفته می‌شود جورج بوش رییس جمهوری آمریکا فرمان حذف شعار‌ موسوم به" پرداخت مالیات بدون داشتن نماینده" را از پلاک خودرو‌های ریاست جمهوری صادر کرده است.

همچنین گفته می‌شود مشاوران بوش به وی پیشنهاد داده‌اند طرح پذیرش یک نماینده رسمی از واشنگتن در کنگره آمریکا را وتو کند.

کارشناسان امور سیاسی بر این باورند که جمهوری خواهان به دلیل آنکه شهر واشنگتن از اکثریت جمعیت سیاه پوست و طرفدار حزب دموکرات برخوردار است با تصویب طرح اعطای یک کرسی به نماینده شهر واشنگتن در کنگره مخالفت می‌کنند.

بنابراین دموکرات‌ها تصمیم گرفته‌اند با اعطای یک کرسی به ایالت یوتا، که مردم آن بیشتر طرفداران جمهوری خواهان هستند، شانس تایید یک کرسی برای ایالت واشنگتن از سوی رییس جمهوری را بالا ببرند.

این‌ها همه در شرایطی است که گفته می‌شود جورج بوش رییس جمهوری آمریکا تمایل چندانی به مقابله با کنگره‌ای ندارد که مشی کنونی خود را بر مخالفت با طرح‌های دولت آمریکا درباره عراق قرار داده است.

کد خبر 19736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز