همشهری آنلاین: طراحی کاملا ایرانی، سرعت بالای انجام پروژه در مقایسه با تونل توحید و رسالت، طراحی 4 خروجی اضطراری در تونل نیایش، لحاظ آخرین استاندارد بین المللی در طراحی و ساخت، خشک کردن دریاچه ملت در عرض یک ماه، ارتباط دو تونل شمالی و جنوبی به فاصله هر 500 متر، ایجاد رمپ‌های اضطراری، مقاومت در برابر زلزله 10 ریشتری و سیل از ویژگی‌های منحصربفرد پروژه صدر- نیایش است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، تونل نیایش با 2 تونل رفت و برگشت با طول تقریبی 6/7 کیلومتر در بزرگراه نیایش، از حدود 700 متری غرب بزرگراه کردستان آغاز و تا حدود 300 متری شرق بزرگراه مدرس ادامه دارد.

تونل نیایش و بزرگراه صدر که عملیات اجرایی آن به شکل رسمی از ابتدای سال 1390 آغاز ‌شده به گفته شهردار تهران و مهندسان فنی پروژه قرار است بخشی از آن در دهه فجر امسال و مابقی تا نیمه اول سال 92 به پایان رسد.

این تونل شامل تونل‌های شمالی و جنوبی، تونل کردستان و تونل 04 است که متراژ مجموع این تونل‌ها به همراه تونل‌های دسترسی و ارتباطی 8560 متر و با احتساب رمپ‌ها، طول کلی پروژه احداث تونل نیایش به 10252 متر می‌رسد.

خروجی‌های اضطرای و مقاومت در برابر زلزله

از ویژگی منحصر به فرد این تونل، طراحی 4 خروجی اضطراری است که به ترتیب در بزرگراه کردستان، خیابان ولیعصر (عج)، بلوار آفریقا و کارگاه نونهالان تعبیه شده است.

همچنین ایجاد رمپی مخصوص برای ماشین‌های آتش نشانی در هر 150 متر فاصله  و نوع تهویه و آب بندی این تونل با توجه به آبرفت بودن این منطقه نیز از ویژگی‌های دیگر تونل نیایش اشت که البته باید به مقاومت آن در برابر زلزله 10 ریشتری نیز اشاره کرد.

5 هزار نیروی کار پروژه

تا کنون سه هزار و 500 نفر نیروی کار به شکل سه نوبت شبانه روز در این تونل مشغول به کار هستند که در اوج زمان فعالیت به 5 هزار نفر نیز رسیده‌اند. همچنین میانگین سنی کارکنان این مجموعه کمتر از 30 سال است.

در تونل نیایش هر 500 متر فاصله تونل شمالی و جنوبی در ارتباط هستند که امکان خروج خودروها را فراهم می سازد.

در پایان بزرگراه نیایش در تقاطع ولی‌عصر، بار ترافیکی تردد از غرب به شرق، وارد خیابان‌های ولی‌عصر، اسفندیار و بزرگراه مدرس می‌شود.

همچنین جهت تردد از شرق به غرب نیز بار ترافیکی بزرگراه صدر وارد بزرگراه مدرس و چمران شده و ترافیک سنگینی را به منطقه وارد می‌نماید لذا به منظور حل مشکل ترافیکی منطقه این پروژه با دو تونل رفت و برگشت شرقی و غربی طراحی شده است.

به این ترتیب ترافیک عبوری از بزرگراه صدر از طریق تونل شرقی- غربی به صورت مستقیم به بزرگراه نیایش وارد می‌شود و ترافیک عمده بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق از طریق تونل بطور مستقیم به بزرگراه صدر می‌رسد.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد تونل نیایش، سازه زیرزمینی با جاذبه شهری ماندگار و اجرای تونل با مجموعه ای از فن آوری‌های خاص در حفاری و تحکیم است.

مطابق با استاندارد 2011

تونل نیایش در جمع 20 تونل طویل جاده‌ای دنیا به‌شمار‌ می‌آید. البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در لیست تونل‌های طویل بالاتر از تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفاً تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات اینچنینی منظورکنیم، قطعاً رتبه تونل نیایش که البته ویژگی‌های منحصربه‌ فردی نیز دارد در رده‌بندی جهانی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

اینکه سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی‌ها (Bifurcation) به 447 مترمربع می‌رسد، تجربه‌ای کم ‌نظیر درمقوله تونل‌سازی شهری محسوب‌ می‌شود که متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی نیز بر آن اذعان دارند. تونل نیایش در شهری احداث‌ می‌شود که خاک بستر آن آبرفتی‌بوده و بدین‌لحاظ عملیات حفاری پیچیدگی‌های خاص خودرا به ‌همراه دارد.

تونل و پل صدر- نیایش به گفته معاون عمرانی شهردار تهران دومین تونل طویل دنیا به شمار می‌رود که در آن استانداردهای 2011 رعایت شده است.

این پروژه که در نیمه اول اردیبهشت ماه سال 1390 آغاز شده است هم اکنون با گذشت 22 ماه مرحله حفاری، ساخت و نصب تجهیزات آن به اتمام رسیده است و قرار است بخشی از این پروژه در دهه فجر امسال افتتاح شود.

خشک کردن دریاچه ملت در عرض یک ماه

مازیار حسینی، معاون عمرانی شهرداری تهران در حین بازدید از پروژه صدر-نیایش درباره مراحل حساس پروژه صدر- نیایش گفت: این منطقه پر آب بود به همین دلیل با موانع زیادی روبرو شدیم به ویژه در خیابان ولیعصر (عج) و دریاچه پارک ملت.

وی ادامه داد: دریاچه پارک ملت را مجبور شدیم در عرض یک ماه به طوری که به زیست بوم آنجا آسیب نرسد، خشک کنیم و به سرعت آبریزی کنیم. از این دست اتفاقات در پروژه زیاد رخ داده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره استانداردهای این پروژه گفت: ما طراحی پروژه را با استاندارد 2004 آغاز کردیم اما در دی ماه سال گذشته، استانداردهای 2011 در اروپا ابلاغ شد که ما نقاط تفاوت هر دو را در آوردیم و به شهردار تهران ارائه دادیم.

حسینی اظهار داشت: طراحی ما از لحاظ فنی مشکلی نداشت اما دکتر قالیباف گفتند که اگر به نفع پروژه هست تفاوت‌ها را لحاظ کنید که ما همه به ویژه در بحث تهویه بر اساس استانداردهای 2011 طراحی کردیم.

طراحی نیایش صدر ایرانی است

وی استفاده از تجربه‌های بین المللی را از مهمترین ویژگی‌های پروژه صدر- نیایش عنوان کرد و افزود: ما در این پروژه اجازه داشتیم که از مشاوران خارجی استفاده کنیم؛ اما تاکید کنم که تمام طراحی این پروژه ایرانی است.

وی تصریح کرد: ما هر هفته در داخل پروژه آموزش هفتگی کارکنان و کارگران خود را داریم و باید بگویم انچه را که تصمیم گرفتیم در سطح بین المللی انجام دهیم، صورت گرفت و این باور را در مهندسان ایرانی ایجاد کرد که می‌توانیم این گونه اقدامات را انجام دهیم.

معاون عمرانی شهردار تهران میانگین سنی کارکنان پروژه صدر- نیایش را 30 سال عنوان و تاکید کرد: اما تلاش ما این بود که از تجربه‌ها نیز استفاده کنیم و به طور مثال در بحث شات زدن در ابتدا افراد منتخب آموزش دیده پس از تایید مهندس فنی شروع به کار می‌کردند.

حسینی با بیان اینکه حفاری تونل توحید در 24 اسفند سال 90 به پایان رسید اظهار داشت: این یک رکورد بسیار خوب در حفاری تونل بود که برای اولین بار تجربه کردیم.

تهران و 20 کیلومتر تونل دیگر

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های عمرانی که در تهران انجام می‌شود تنها قدم‌های ابتدایی در بحث زیرساخت است و باید ادامه یابد. به طور مثال هم اکنون 20 کیلومتر تونل در تهران شامل یک کیلومتر تونل رسالت، 6 کیلومتر تونل توحید، 10 کیلومتر نیایش و 2 کیلومتر امیرکبیر را داریم که حداقل به 20 کیلومتر تونل دیگر نیز نیاز خواهیم داشت.

معاون عمرانی شهرداری تهران گفت: از سال 1389 تا کنون رویکرد شهرداری تهران بر این است که پروژه‌های نیمه تمام خود را به پایان برساند تا پروژه سنگینی روی زمین نماند. البته در کنار آن پروژه‌های جدیدی را نیز از طریق سازمان مشاوران فنی مهندسی طراحی می‌کنیم که مربوط به سال 1392 به بعد هستند.

حسینی افزود: تمام پروژه‌های جدیدی را در قالب بسته بندی پنج ساله برای تهران تهیه کرده‌ایم که قطعا برای تصویب به چهارمین شورای اسلامی تهران خواهد رفت.

حسینی با بیان اینکه تراز مثبت یک شهر تهران را به طور کلی دنبال خواهیم کرد، اظهار داشت: به طور مشخص بزرگراه همت با داشتن 54 کیلومتر طول کاندیدای این طرح است.

کد خبر 197276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز