گروه بین‌الملل: سخنرانی روز یکشنبه بشار‌اسد رئیس‌جمهور سوریه درباره آخرین وضعیت بحران دو ساله این کشور با واکنش منفی و رویکرد قیم مآبانه کشورهای غربی و عربی حامی مخالفان مسلح سوریه روبه‌رو شد.

واکنش کشورهای غربی و ترکیه به‌طور ویژه، نشان می‌دهد که این کشورها از تأکید اسد بر ادامه مقاومت در برابر مخالفان مسلح خشمگین شده و اکنون بدون آنکه دورنمای راه‌حلی مشخص باشد، سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند.نخستین واکنش به این سخنرانی را ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نشان داد و در بیانیه‌ای که دفتر او منتشر کرد، سخنرانی بشار اسد را تکرار حرف‌های گذشته خواند و آن را رد کرد.

احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز به‌جای استقبال از حل بحران سوریه در سخنانی ضمن ابراز ناامیدی از سخنان رئیس‌جمهور سوریه گفت: اکنون این وظیفه شورای امنیت است که برای حل بحران سوریه وارد عمل شود. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای تخریبی سعی کرد سخنان بشار اسد را تلاش برای حفظ قدرت در سوریه‌ای که جنگ آن را تکه‌تکه کرده جلوه دهد. نولاند همچنین از بشار اسد خواست تا هر چه سریع‌تر از قدرت کنار رود.

گوییدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز هماهنگ با دیگر دشمنان بار دیگر بشار اسد را به برکناری از قدرت فرا خواند. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز به نوبه‌خودحرف‌های هم‌پیمانانش را تکرار کرد.محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر نیز حرف‌های اروپایی‌ها را تکرار کرد و همتای سوری خود را به برکناری از قدرت فرا خواند.

درخواست مفتی عربستان درباره سوریه

مفتی عربستان با تأکید بر ضرورت کمک مالی به مخالفان سوری، از خطیبان و امامان جمعه این کشور خواست تا جوانان عربستانی را برای شرکت در جنگ سوریه ترغیب نکنند.به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان در جمع صدها نفر از امامان جمعه و خطیبان مساجد عربستان گفت: ‌کمک به مخالفان سوریه با پول و مال بسیار بهتر است و من رفتن جوانان عربستانی به سوریه برای جهاد را تأیید نمی‌کنم.

وی گفت: جوانان عربستانی اگر به سوریه بروند به مکان غیرآشنایی وارد می‌شوند که در آنجا نه فرمانده مشخصی دارند و نه شرایط واضحی که در آن بجنگند و این امر باعث می‌شود که آنها به راحتی هدف دشمنانشان قرار گیرند، به همین دلیل رفتن آنها به سوریه جایز نیست.

کد خبر 197165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز