گروه شهرستان‌ها: استاندار آذربایجان‌شرقی هفته گذشته گفت که همه زلزله‌زدگان این استان در مسکن دائمی یا اتاقک‌های مخصوص ساکن شده‌اند و کسی در چادر زندگی نمی‌کند، ادعایی که نه‌تنها فردای آن روز از سوی نماینده مردم ورزقان به‌شدت تکذیب شد بلکه مشاهدات خبرنگار ما نیز بر ادامه چادرنشینی زلزله‌زدگان حکایت دارد.

زلزله - بازسازی - آذربایجان شرقی


احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی، هفته گذشته در همایش طلاب و فضلای آذربایجان‌شرقی آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان را تشریح و گزارشی از وضعیت شاخص‌های توسعه و پیشرفت استان در زمینه‌های مختلف ارائه کرد. وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه برنامه‌ریزی دولت در مناطق زلزله‌زده مبتنی بر احساس مسئولیت بود، اظهار داشت: تصمیمات مسئولانه دولت موجب شد که کار آواربرداری با آن همه مشکلات اجتماعی که تنها با حضور میدانی در صحنه قابل حل بود در مدت زمان کوتاهی انجام شود و در این مرحله بیش از سه‌میلیون تن آوار از روستاهای زلزله‌زده حمل شد.

علیرضابیگی ادامه داد: بعد از آواربرداری کار بازسازی با مشارکت بنیادهای مسکن 11استان کشور و بسیج امکانات همه دستگاه‌ها آغاز شد و اکنون بیش از 11هزار مسکن دائم در این مناطق تحویل مردم شده است. وی افزود: دولت در کنار بازسازی از معیشت مردم هم غافل نبود و در این راستا تاکنون 12هزار واحد نگهداری دام و احشام توسط سپاه‌پاسداران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شده است.

زلزله‌زده‌ای زیر چادر زندگی نمی‌کند!

وی تأکید کرد: اکنون با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که همه مردم در مناطق زلزله‌زده در مسکن دائم یا اتاقک‌های مخصوص ساکن هستند و کسی زیر چادرها نمانده است. وی با بیان اینکه دولت درخصوص این مناطق کوتاهی نکرده است، افزود: در هفته‌های گذشته همایشی را برگزار کردیم و از مردم شهرستان اهر خواستیم که مشکلات خود را در حضور تمام مدیران استان بیان کنند، اما آنچه در این همایش از سوی مردم عنوان شد عمدتا مسائل جزئی و قابل حل بود و مسائلی که موجب نارضایتی مردم باشد مشاهده نکردیم. علیرضابیگی تصریح کرد: در روند این کار ممکن است نواقصی هم باشد اما این نواقص چیزهایی نیستند که عظمت کارهای انجام شده را تحت‌الشعاع قرار دهند.

ادعای مسئولان صحت ندارد

الله‌وردی دهقانی یک روز بعد یعنی در تاریخ 13دی‌ماه جاری در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تنها 15درصد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت 40درصد مسکن دائم مناطق زلزله‌زده تحویل شده است. وی افزود: این تعهدات در بخش مسکن روستایی اتفاق افتاده و سایر بخش‌ها و امور زیربنایی ازجمله شبکه‌های آب، برق، گاز و کشاورزی هنوز کار دارند. نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هنوز هم تعداد معدودی چادرنشین در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، گفت: حتی در مسیرهای اصلی نیز هنگام گذرهای شبانه می‌توان سوسوی چراغ‌های نفتی را در چادرها مشاهده کرد. دهقانی با رد ادعای تحویل 30هزار واحد در مناطق زلزله‌زده گفت: درحالی این خبر به تمام مراجع مربوطه اعلام و القا‌ می‌شود که بنیاد مسکن 9هزار و 500واحد مسکونی را در مناطق زلزله‌زده در دست اجرا دارد و حدود سه هزار واحد آن تحویل داده شده است. این نماینده مجلس در مورد میزان خسارت به مناطق زلزله‌زده ورزقان که سه هزار میلیارد ریال اعلام شده، گفت: این میزان برآورد خسارت مربوط به حداقل‌ها بوده و بررسی دقیق حکایت از خسارت بالا در تمام مناطق زلزله‌زده به‌خصوص ورزقان دارد.

اصرار به جمع‌آوری چادرها

اما گزارش خبرنگار ما به نقل از اهالی منطقه حاکی است، مسئولان محلی معتقدند واحد‌های تخریب‌شده را بازسازی کرده‌اند اما واحدهایی که 100 درصد تخریب نشده‌اند، نیاز به بازسازی ندارند و زلزله‌زدگان باید به همان ساختمان‌های قدیمی خود برگردند‌.

تخریب ساختمان‌های بازسازی‌شده

در آبان‌ماه سال‌جاری رئیس‌جمهور با حضور در بخش ورزقان در چند روستا به‌صورت سمبلیک اقدام به افتتاح واحد‌های نمونه مسکونی کرد. براساس مشاهدات خبرنگار ما که در تاریخ 13دی‌ماه جاری صورت گرفت برخی از این واحدها ازجمله در روستای مهترلو در نتیجه پس‌لرزه‌های دو‌ماه اخیر آسیب جدی دیده‌ است. تعدادی از اهالی این روستا با نشان دادن این واحد‌ها به خبرنگار ما گفته‌اند که ترجیح می‌دهند در چادر بمانند اما در ساختمانی که با یک زلزله سه‌ریشتری آسیب‌دیده زندگی نکنند.

کد خبر 197050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز