مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

کرج: رشد روزافزون جمعیت شهرستان کرج و سرریز آن به مناطق جنوب این شهرستان لزوم توجه مسئولان شهری را به این مناطق دوچندان کرده است.

خدمات اتوبوسرانی - کرج

 اکنون شمار زیادی از ساکنان جنوب شهرستان کرج از خدمات اتوبوسرانی در این منطقه گلایه دارند و به‌نظر می‌رسد باید به مناطق کمتر توسعه‌یافته شهرستان کرج نیز با نگاهی نو توجه شود.

به گزارش مهر، این روزها در داخل اتوبوس‏های جنوب شهرستان کرج و لابه‌لای حرف‏های مردم غیراز جملاتی نظیر «آقای راننده چقدر نگه می‌دارید، زودباش، کار داریم» یا «آقا چرا رفتی قسمت خانوم‌ها نشستی» یا «جنوب‌شهری‌ها از اتوبوس هم شانس نیاوردند، این صندلی‌ها چقدر کثیف هستند» و... جملات جدیدی نیز شنیده می‌شود که مضمون آنها بیشتر مسئولان شهرستان کرج و به‌خصوص سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه را خطاب قرار داده است.

در اکثر مواقع جملاتی که ذکر آنها خواهد رفت بیشتر در نزدیکی محل ایستگاه جدید یعنی ایستگاه البرز که در جوار ایستگاه متروی کرج قرار دارد شنیده می‌شود. برای نمونه پیرمردی این جمله را ادا می‌کند: «این چه کاری بود کردن، چرا وقتی مسیر درست نشده ایستگاه را تغییر می‌دهند.» یا جوانی دانشجو می‌گوید: «فکر کنم اینها با ما شوخی دارند. این کارشان خیلی غیرمنطقی است».

گذشته از این گلایه‌های اتوبوسی، روزی نیست که به‌خاطر همین مورد، دفاتر اعضای شورای شهر، شهرداران و دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرهای جنوب شهرستان کرج یا بهتر بگوییم جنوب استان البرز خالی از معترض و گلایه‏مند نباشد. جریان بروز چنین جملات معترضانه‏ هم از حدود پنج‌ماه پیش آغاز می‌شود؛ یعنی زمانی که سازمان اتوبوسرانی کرج یا به تعبیری شهرداری شهر کرج تصمیم گرفت با تغییر و جابه‌جایی ایستگاه قدس (میدان شاه‌عباسی) به ایستگاه فعلی (پایانه البرز- ایستگاه متروی محمدشهر) به نوعی بار ترافیکی و مشکلات دیگری که گریبان شهر کرج را گرفته بود، بکاهد.

بی شک یکی از دلایل مهم اعتراض‏های مردمی به این روند طولانی‌شدن مسیر و به تبع آن صرف زمان بیشتر است زیرا اتوبوس‌های جنوب شهرستان کرج که عمدتاً شهرها و شهرک‏هایی نظیر ماهدشت، صفادشت، محمدشهر، اشتهارد، ولد آباد، زیبادشت و غیره را تحت پوشش قرار می‏دهند به‌خودی خود باید مسیرهای چند کیلومتری را طی کنند تا به شهر کرج برسند. برای مثال یک شهروند ماهدشتی وقتی می‏خواهد خود را به مرکز شهر کرج برساند باید مسیری حدود 15کیلومتر را طی کند، حال اگر وسیله نقلیه انتخابی او یک سواری باشد طبیعتاً زمان کمتری را برای رسیدن به مقصد صرف می‌کند ولی اگر اتوبوس این مهم را به انجام برساند به واسطه توقف‏هایی که باید داشته باشد با صرف چند برابر زمان بیشتر روبه‌رو خواهد بود.

حال همین مسیر طولانی و به تبع آن صرف زمان بیشتر نیز به‌خاطر آنچه در این چند ماه شکل گرفته است (یعنی همان تغییر ایستگاه از قدس به البرز) خودبه‌خود، هم مسیر و هم‌زمان را نه‌تنها کاهش نداده است بلکه باعث فزونی آن شده و در نتیجه اعتراضات پی در پی مردمی را نیز به‌دنبال داشته است، زیرا همه می‌دانیم با وضعیت معیشتی موجود و برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها، گرایش مردم به وسایل نقلیه عمومی بیشتر شده و جابه‌جا شدن با اتوبوس نخستین گزینه انتخابی اقشار ضعیف است.

راه گریزی نبود

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه در این رابطه توضیح می‏دهد: طرح جابه‌جایی پایانه قدس (شاه‌عباسی) به پایانه البرز قرار بود حدود یک‌ سال و نیم پیش انجام شود و این مصوبه شورای‌عالی ترافیک کشور بود. مهرداد کیانی می‏افزاید: طبق این مصوبه وسایل نقلیه عمومی شهرهای اقماری که در مجاورت کلانشهرها هستند نباید به داخل کلانشهرها ورود کنند و اکثر نقاط کشور نیز در عملیاتی کردن این مهم اقدام کرده‌اند. در واقع در انجام دادن این طرح راه‌گریزی وجود نداشت و این مهم دیر یا زود باید انجام می‌شد.

وی با رد ادعایی مبنی بر اینکه درخصوص عملیاتی کردن طرح مذکور تعجیل شده است، تشریح می‌کند: مطرح کردن این سؤال که چرا با وجود اینکه زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی کردن این طرح صورت نگرفته بود، سازمان اتوبوسرانی در انجام آن تعجیل کرده است، درست نیست و ما تمام زیرساخت‌های لازم را در حد استاندارد در پایانه البرز مهیا کرده و بعد طرح را عملیاتی کردیم.

جنوبی‏ها همچنان آرزومند...

مسلماً نمی‌توان به راحتی از کنار اقدامات مثمرثمری که سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه انجام داده است گذشت و باید قدردان آن اقدامات بود ولی نباید از نظر دور داشت که تغییر مسیرها آن هم در منطقه‌ای که اغلب مردم تنها از وسیله نقلیه عمومی بهره می‌گیرند مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است. به هر روی به‌نظر می‌رسد مسئولان دست‌اندکار باید همپای توجه به مناطق شمالی و مرکزی شهر کرج به مناطق حومه و کمتر توسعه‌یافته نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کد خبر 196916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز