ثبت‌نام اینترنتی طرح اشتغال روستائیان و ساکنین شهرهای با جمعیت زیر 20هزار نفر از امروز آغاز شد.

حسین انواری سرپرست کمیته امداد با اعلام این خبر گفت:هرچند ثبت‌نام این افراد در طرح اشتغال روستائیان از اول دی‌ماه امسال از طریق دفاتر این نهاد در سراسر کشور آغاز شده اما روستائیان می‌توانند از یکشنبه بدون مراجعه به دفاتر این نهاد در استان‌ها از طریق سایت www. emdad. ir نام‌نویسی کنند.

متقاضیان تا پایان دی‌ماه فرصت دارند تا از طریق سایت در این طرح شرکت کنند و در قالب این طرح برای هر متقاضی بین پنج تا 15میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته شده است. او دیروز در نشستی خبری پیرامون ایجاد اشتغال برای اقشار روستایی، توضیح داد:هرچند کمیته امداد توان ایجاد افزون بر 200هزار فرصت شغلی در قالب طرح اشتغال روستائیان را دارد اما تاکنون تنها 10هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. انواری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته امداد در سال‌های 90و 91را توانمندی، کارآفرینی، ثبات و تحکیم خانواده برشمرد و یادآور شد:

این فعالیت‌ها در راستای فرمان رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال‌های 90و 91 با عناوین سال جهاد اقتصادی و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تبیین شده است. وی با یادآوری اینکه در سال گذشته با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی، 320هزار فرصت شغلی با اعتبار یکهزار و 300میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌های عامل ایجاد شد، تصریح کرد: این نهاد در تلاش است تا تمام افراد توانمند خانواده در طرح‌های اشتغال شرکت کنند. سرپرست کمیته امداد با بیان اینکه سال قبل 80هزار خانوار به‌خودکفایی رسیده‌اند، افزود: امسال نیز 100هزار خانوار به توانمندی رسیده‌اند و از چرخه خدمات مستمر کمیته امداد خارج شده‌اند. انواری از ایجاد 200هزار فرصت شغلی برای روستائیان و ساکنین شهرهای زیر 20هزار نفر که از سوی شورای‌عالی اشتغال برعهده این نهاد واگذار شده، خبر داد و گفت: روستائیان فاقد شغل که آمادگی کار و تلاش دارند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی با یادآوری اینکه سه نوع اشتغال خانگی و خرد در طرح اشتغال این نهاد تعریف شده است، ادامه داد: ایجاد اشتغال برای افراد ناآرام، معلول و سالمند برخی از خانواده‌ها با هدف ایجاد آرامش برای خانواده یکی از انواع اشتغال است که تسهیلات آن یک تا دو میلیون تومان است و در سال گذشته حدود 150میلیارد تومان در این بخش به 100هزار خانوار اختصاص یافت که این امر نتایج مطلوبی در ایجاد اشتغال در این بخش در برداشت. او دومین نوع اشتغال را شغل‌هایی عنوان کرد که فرد با آن به‌خودکفایی نمی‌رسد و تولیدات آن به‌گونه‌ای نیست که قابلیت رقابت با بازار را داشته باشد، ضمن آنکه هدف از ایجاد این مشاغل ایجاد نشاط و شادابی و انگیزه زندگی در میان افراد است.

به گفته وی، سومین نوع اشتغال برای افرادی ایجاد می‌شود که توانایی بسیار بالایی دارند و می‌توانند به‌خودکفایی برسند و حتی برای افراد دیگر نیز ایجاد شغل کنند. سرپرست کمیته امداد به سرمایه‌گذاری در اشتغال‌های تجمعی اشاره و اضافه کرد: این اشتغال در قالب خانواده به نتیجه رسیده اما در قالب تعاونی جواب نداده است و تنها در موارد معدودی که افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی انسجام لازم برای ایجاد کارگروهی و اشتغال جمعی را داشتند، موفق بوده است. انواری با بیان اینکه امسال ایجاد 500هزار فرصت شغلی در دستور کار این نهاد قرار دارد، اظهار داشت:

300هزار فرصت شغلی برای مددجویان تحت حمایت این نهاد و 200هزار فرصت شغلی برای روستائیان و ساکنین شهرهای زیر 20هزار نفر ایجاد خواهد شد.براساس گفته‌های انواری، یکهزار میلیارد تومان اعتبار به ایجاد اشتغال روستائیان و یکهزار و 700میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد 300هزار فرصت شغلی مددجویان این نهاد اختصاص یافته است.

کد خبر 196873
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز