همشهری آنلاین: اگرچه دولت هنوز تصمیمی مبنی بر برداشتن ممنوعیت واردات میوه نگرفته است اما به نظر می‌رسد که بازار نیز توانسته خود را با تصمیم ممنوعیت تطبیق دهد و بر این اساس، انواع میوه در بازار به وفور موجود است.

قیمت انواع میوه در زیر آمده است:

میوه

قیمت

پرتقال تامسون جنوب

1400 تومان

پرتقال تامسون شمال

1700 تومان

پرتقال رسمی جنوب

1200 تومان

پرتقال آبگیری

1000 تومان

پرتقال رسمی شمال

1100 تومان

نوعی پرتقال تامسون مرغوب

1950 تومان

سیب زرد

1300 تومان

سیب قرمز

1700 تومان

سیب مرغوب قرمز

1950 تومان

انار مرغوب

3500 تومان

انار ساوه

2500 تومان

انار آبگیری

1000 تومان

خیار رسمی

1300 تومان

خیار گلخانه‌ای

1050 تومان

کیوی

1300 تومان

خرمالو

2200 تومان

گریپ فروت

1100 تومان

انگور

2400 تومان

لیموشیرین

1300 تومان

موز بسته به کیفیت

2750 تومان

میوه و تره بار

3500 تومان

مهر نوشت: فصل زمستان که فرا می‌رسد، تب و تاب تامین میوه نیز در میان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از هر زمان دیگری بروز می‌کند، چراکه ایام عید پیش رو است و نیاز مردم به خرید میوه بیش از هر زمان دیگری از سال رو به افزایش می‌گذارد.

در این میان هر ساله دولت تدابیر مختلفی را برای تامین میوه شب عید مورد نیاز مردم که عمدتا شامل سیب و پرتقال است، به کار می‌بندد و از ماه‌ها قبل تلاش دارد تا با کمک مباشران خود، سیب و پرتقال تولیدی باغداران را خریداری کرده و ذخیره‌سازی کند تا در زمان مناسب بتواند از آن بهره گیرد.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته این تدبیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تنظیم بازار در نظر گرفته شده و بر این اساس، به گفته مسئولان قرار است که امسال 90 هزار تن سیب و پرتقال شامل 40 هزار تن سیب و 50 هزار تن پرتقال ذخیره‌‍سازی شود.

تعرفه واردات صفر می‌شود؟

این در شرایطی است که هر ساله تعرفه واردات سیب و پرتقال در 15 بهمن ماه به صفر می‌رسد تا دولت بتواند کسری نیاز شب عید مردم را نسبت به تولید، با واردات جبران کند اما امسال از یک سو با توجه به مسائل ارزی، به نظر می‌رسد که واردکنندگان میوه رغبتی به واردات نداشته باشند و از سوی دیگر نیز اگر این میوه وارد کشور شود، به دلیل قیمت بالای آن، مورد اقبال مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

البته اگرچه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون تاکید دارند که تعرفه واردات میوه امسال صفر نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار تعیین کننده نهایی در این رابطه است. بنابراین شاید باید چند روز دیگر نیز صبر کرد تا بتوان در این مورد قضاوت کرد.

اگرچه هم اکنون هنوز قیمت مصرف‌کننده سیب و پرتقال مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که حدود قیمتی بالاتر از آن چیزی نباشد که هم اکنون در بازار به چشم می‌خورد. بررسی‌های میدانی نشانگر این است که قیمت میوه امسال نسبت به سال گذشته اگرچه مقداری بالاتر رفته است، اما طیف متنوعی از قیمت پیش روی مصرف‌کنندگان قرار دارد و حتی در مورد یک نوع میوه نیز، ممکن است چندین قیمت برای مصرف‌کننده البته بسته به کیفیت موجود باشد.

طیف قیمتی متنوع برای انواع میوه

در عین حال، بازار نیز خود را با شرایط موجود مبنی بر ممنوعیت واردات میوه تطبیق داده است و آن گونه که مسئولان می‌گویند، وضعیت بازار میوه به نحوی است که امسال اجازه واردات میوه صادر نشود.

هم اکنون انواع مختلفی از قیمت برای یک نوع میوه در بازار مشاهده می‌شود به نحوی که برای پرتقال رنج قیمتی از 1650 تومان تا 2500 تومان وجود دارد؛ نارنگی نیز از رنج قیمتی 1800 تومان تا 2600 تومان در بازار به چشم می‌خورد.

کد خبر 196864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز