همشهری آنلاین: محققان با شناسایی نسخه‌های معیوب 2 ژن‌ و غربالگری افرادی که سابقه خانوادگی زیادی برای ابتلا به سرطان روده داشتند، امکان تشخیص افراد مستعد ابتلا به این سرطان را فراهم کردند

افراد مستعد ابتلا به سرطان روده شناسایی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه آکسفورد با تعیین توالی کلی ژنوم DNA در 20 فرد از خانواده‌هایی با سابقه شدید سرطان روده، مشاهده کردند افراد حامل نسخه‌های غیرطبیعی و معیوب ژن‌های POLE‌ و POLD1 بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند. براین اساس دریافتند که کشف ارتباط بین دو ژن و سرطان روده می‌تواند از ابتلا به این سرطان جلوگیری کند.
محققان اعلام کردند که با شناسایی نسخه‌های معیوب این ژن‌ها و غربالگری افرادی که سابقه خانوادگی زیادی برای ابتلا به سرطان روده دارند می‌توان افراد مستعد ابتلا به این سرطان را تشخیص داد و با استفاده از کولونوسکوپی و روش‌های دیگر جهت پیشگیری از وقوع این بیماری در آنها تلاش کرد.

به گفته این محققان، ژن‌های POLE‌ و POLD1‌ ژن‌های دخیل در فرآیندهایی هستند که آسیب به DNA‌ را ترمیم می‌کنند و عملکرد نادرست این ژن‌ها با تجمع آسیب DNA‌ در افراد باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود که در ابتلا به سرطان روده نقش دارند.

نتایج دیگر حاصل از این مطالعه با انجام تحقیقات تکمیلی دیگر در تعداد بیشتری از افراد برای تایید یافته‌های به دست آمده همچنین می‌افزاید: نسخه ناسالم ژن POLD1‌ با افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم و احتمالاً سرطان مغز همراه بوده چرا که 7 نفر از افراد موجود در مطالعات تکمیلی ضمن داشتن نسخه معیوب ژن POLD1 با سرطان رحم و یک نفر هم با دو تومور مغزی تشخیص داده شده است.

کد خبر 196814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز