شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: از آغاز مهاجرت پرندگان، تاکنون سه هزار و 500 قطعه قوی گنگ و فریادکش به تالاب‌ها و آب بندان‌های استان مهاجرت کرده‌اند

مهاجرت قوها به تالاب‌های گیلان

به گزارش ایرنا، امیر عبدوس افزود: تالاب‌های امیرکلایه لاهیجان، بوجاق کیاشهر، تالاب بین المللی انزلی به ویژه پناهگاه حیات وحش سلکه و منطقه حفاظت شده سیاه کیشم صومعه سرا بیشترین میزان پذیرش مهاجرت این پرندگان را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فریاد قوهای فریادکش هیاهویی وصف ناپذیر در این مناطق ایجاد کرده است، اظهار کرد: قوها نیز مانند خانواده اردک‌ها گیاهخوار هستند و این پرندگان زیبا معمولا تا پایان عمر به جفت خود وفادار هستند.

عبدوس افزود: تحقیقات انجام شده در این زمینه میزان پایداری به جفت در قوهای گنگ و فریادکش را بین 92 تا 100 درصد نشان داده است.

وی خاطر نشان کرد: استان گیلان به دلیل اقلیم معتدل، فراوانی آب بندهای طبیعی و تولیدات فراوان مواد غذایی، بخش مهمی از کریدور مهاجرت پرندگان را تشکیل می‌دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: هر ساله با فرا رسیدن فصل زمستان در نیم کره شمالی، موج جدیدی از مهاجرت این پرندگان، استان را فرا می‌گیرد و قوها و غازها با پناه آوردن به شبکه‌ای از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان، با آرامش زمستان گذرانی می‌کنند .

وی خواستار حفظ این گونه‌های ارزشمند و زیبا از سوی مردم استان شد و گفت: قوها از پرندگان حمایت شده در سطح جهان بوده و شکار آنها جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

قوها از تیره مرغابیان هستند که در سه گونه قوی گنگ، قوی فریادکش و قوی کوچک به گیلان سفر می‌کنند، این پرنده‌ها در تالاب‌ها، سواحل و دریاها زیست می‌کنند و هرساله به تالاب‌های استان به خصوص تالاب انزلی و پارک ملی بوجاق و تالاب امیرکلایه مهاجرت می‌کنند.

شدت سرما در نیم کره شمالی زمین با تعداد جمعیت مهاجر قوهای گنگ و فریاد کش به استان گیلان ارتباط مستقیم دارد.

کد خبر 196792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز