گروه بین‌الملل: در روزهایی که تحولات و مناقشات سیاسی عراق مورد توجه و هدف بزرگ‌نمایی رسانه‌های عربی قرار گرفته، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره سایه‌انداختن خطر تجزیه بر کشورهای خاورمیانه ازجمله عراق هشدار داده است.

عراق  سیاست

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، دبیرکل حزب‌الله ضمن هشدار درباره طرح تجزیه مجدد خاورمیانه به کشورهایی کوچک برپایه گرایش‌های فرقه‌ای و مذهبی، تصریح کرد که بسیاری در خاورمیانه به‌ویژه پس از سوءاستفاده آمریکا از رویکرد تکفیری‌ها برای فتنه‌انگیزی در میان ملت‌های مسلمان، راه و راهنما را گم کرده‌اند. سیدحسن نصر‌الله در سالگرد اربعین حسینی تأکید کرد که امروز خاورمیانه با خطر طرح تقسیم و تجزیه مواجه است و در این میان، خطر تجزیه بسیاری از کشورهای عربی ازجمله عراق، مصر، لیبی، سوریه، یمن و حتی عربستان را تهدید می‌کند و بر همین اساس، حزب‌الله بر موضع اصولی و عقیدتی خود درباره ضرورت وحدت داخلی کشورها و مخالفت با تجزیه هر کشور عربی یا اسلامی تأکید می‌ورزد.

وی همچنین به بحران سوریه پرداخت و تلاش دولت کنونی لبنان برای جلوگیری از انتقال شراره جنگ سوریه به داخل کشور را ستود و افزود: کسانی که اکنون با حل و فصل سیاسی بحران سوریه مخالفند، همان‌ها هم مسئول ادامه ریخته‌شدن خون مردم این کشورند. سیدحسن نصر‌الله با تأکید بر ضرورت تعامل انسان‌دوستانه با پناهجویان سوریه از هر گروه و موضعی، خواستار گفت‌وگوی مستقیم دولت با ربایندگان لبنانی‌ها در سوریه و اعمال فشار بر ترکیه، عربستان و قطر برای نهایی‌کردن این موضوع شد.

در عراق که سیدحسن نصرالله آن را ازجمله کشورهای مواجه با خطر تجزیه دانست، طی روزهای گذشته رویارویی میان سران کشور بیش از پیش عیان و بحران عراق وارد مرحله جدیدی شد. در همین راستا، نخست‌وزیر عراق ضمن مسئول دانستن پارلمان در عدم‌لغو قوانین مورد اعتراض تظاهرات‌کنندگان، رئیس پارلمان را فاقد مشروعیت دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوری‌المالکی ضمن متهم‌کردن برخی افراد به تلاش برای برهم‌زدن بازی سیاسی در کشور، مسئولیت کامل لغو دو قانون بازخواست و عدالت و قانون مبارزه با تروریسم را متوجه اسامه النجیفی رئیس پارلمان کرد.

وی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه هیأت دولت نمی‌تواند قوانین صادره از سوی پارلمان و به‌ویژه این دو قانون جنجالی را لغو کند، افزود: دولت براساس قانون اساسی ملزم به اجرای قوانین صادره از سوی پارلمان است. معترضان خواستار لغو بند چهارم قانون مبارزه با تروریسم و آزادی زندانیان سیاسی ازجمله زندانیان زن هستند. مالکی فراکسیون العراقیه را به ارسال پیشنهاد قانونی به پارلمان فراخواند تا پس از تصویب، دولت آن را اجرا کند. نوری المالکی با هشدار درباره سیاسی‌کردن تظاهرات در الانبار برای خدمت به طرف‌های منطقه‌ای و برخی گروه‌های سیاسی داخلی، خواستار منع هرگونه زمینه سوءاستفاده گروه‌های مسلح از اوضاع متشنج کشور شد.

در واکنش به اظهارات مالکی، رئیس پارلمان وی را به نقض قانون اساسی و استقلال دستگاه قضا متهم کرد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، اسامه النجیفی علت انتقاد مالکی از خود را جانبداری‌اش از حق تظاهرات مسالمت‌آمیز از شهروندان دانست. اسامه النجیفی همچنین نخست‌وزیر را به اتخاذ سیاست‌هایی متهم کرد که باعث فقیر شدن ملت شده و خواستار پاسخگویی به اعتراضات مردمی در شهر الانبار شد.

اما در روز بزرگداشت اربعین حسینی در عراق، انفجار یک خودروی بمبگذاری شده، حدود 100کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، در انفجاری که زائران بازگشته از شهر کربلا را در المسیب در جنوب بغداد هدف قرار داد، دست‌کم 30‌نفر کشته و بیش از 60 نفر دیگر زخمی شدند.

کد خبر 196746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز