گروه بین‌الملل: مردم کره‌شمالی سال نو میلادی را با دو شگفتی بزرگ آغاز کردند؛ پس از 19سال، رهبر کره‌شمالی برای آنان پیام سال نو داد و به علاوه آنان توانستند در خیابان‌ها جشن بگیرند و شاهد آتش‌بازی باشند.

کره شمالی

کیم جونگ اون در این پیام خواستار پایان‌دادن به رویارویی بین دو کره و بهبود وضعیت اقتصادی مردم کشور شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، کیم جونگ‌اون که اندکی بیش از یک سال پیش و با مرگ پدرش کیم جونگ ایل به قدرت رسید، در نخستین پیام سال جدید خود خواستار افزایش توانمندی نظامی کشور و قرارگرفتن علم و فناوری این کشور در طراز جهانی شد.

در عین حال، وی به وضعیت نابسامان اقتصاد کشور نیز اذعان کرد. وی هیچ اشاره‌ای به این امر نکرد که آیا قصد دارد اصلاحات اقتصادی را به‌اجرا درآورد یا اجازه کار و کسب خصوصی را بدهد و فقط گفت که اقتصاد باید بر پایه علم و فناوری باشد. کیم‌جونگ اون خواستار آن شد که سطح زندگی مردم کشورش با همان فوریتی که دانشمندان اخیرا برای آزمایش‌کردن موشک دوربرد از خود نشان دادند، ارتقا یابد.

وی گفت: بیایید با همان روحیه و غیرتی که در فتح فضا به نمایش درآمد، چرخشی بزرگ در ساختن یک غول اقتصادی ایجاد کنیم. کره‌شمالی پرتاب این موشک را که اخیرا صورت گرفت، گامی بزرگ در جهت کاوش صلح‌آمیز فضا توصیف کرده است. این در حالی است که واشنگتن و سایر کشورهای منطقه آن را آزمایش ممنوع فناوری موشک قاره‌پیما و گامی در جهت پیگیری ساختن موشک دوربرد هسته‌ای می‌دانند.

رهبر کره‌شمالی با تأکید مجدد بر قدرت نظامی کشور تصریح کرد: صنعت دفاعی باید سخت‌افزارهای پیشرفته نظامی با سبک خودمان به تعداد زیاد تولید کند که به اجرا‌کردن راهبرد نظامی حزب کمک کند. تحلیلگران معتقدند که نخستین پیام سال جدید کیم جونگ اون نشان‌دهنده نزدیکی سبک رهبری وی به پدربزرگش است. کیم ایل سونگ بنیانگذار کره‌شمالی هر سال پیام سال نو می‌داد. این در حالی است که کیم جونگ ایل، پدر رهبر فعلی در طول 17سالی که سکان رهبری کشور را در دست داشت، هرگز پیام تلویزیونی نداد و پیام‌های سال جدید وی به‌صورت سرمقاله در سه روزنامه سراسری چاپ می‌شد.

به گفته تحلیلگران، کیم‌جونگ اون با نخستین پیام تلویزیونی خود کوشیده است خاطرات خوش مردم را از پدربزرگش زنده کند. آنان خاطرنشان می‌کنند پرتاب موفقیت‌‌آمیز موشک دوربرد کره‌شمالی روحیه مردم را بالا برده است و اکنون آنان توقع دارند رهبرشان وضع اقتصاد را بهبود بخشد تا بتوانند از نظر اقتصادی بهتر زندگی کنند. کره‌شمالی زمین‌های قابل کشت اندکی دارد و بروز بلایای طبیعی متعدد، سبب شده است که به سختی بتواند برای 24میلیون نفر جمعیت غذا فراهم کند.

کیم جونگ اون اواخر آذر‌ماه پارسال و پس از درگذشت پدرش به قدرت رسید. وی ری هونگ یو، فرمانده قدرتمند ارتش را برکنار کرد و برخی مقامات دیگر را ازجمله دایی‌اش جانگ سونگ تائک که میانه‌روتر بودند، ارتقا داد. کیم جونگ اون همچنین در پیام سال جدید خود خواستار پایان‌دادن به رویارویی بین دو کره شد که پس از جنگ در سال‌های 1950 تا 1953، پیمان صلح امضا نکردند. وی گفت که سوابق گذشته روابط بین دو کره نشان می‌دهدرویارویی بین هم‌میهنان به چیزی جز جنگ نمی‌انجامد.

کره‌شمالی همسایه جنوبی خود را بخش جداشده این کشور می‌داند. در تحولی دیگر که می‌تواند نشانه‌ای از تغییر هر چند کوچک باشد، نخستین جشن آغاز سال نو در کره‌شمالی برگزار شد و مردم پایتخت شاهد شلیک توپ و آتش‌بازی در نیمه شب بودند. ساکنان پیونگ‌یانگ در خیابان‌ها به شادی پرداختند و با هم عکس گرفتند. از سن دقیق رهبر کره‌شمالی اطلاعی در دست نیست، اما تصور می‌رود وی 28 تا 30ساله باشد.

کد خبر 196521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز