معاون میراث فرهنگی کشور از معرفی محوطه باستانی شوش و شهر سوخته به یونسکو به‌منظور ثبت جهانی این دو محوطه باستانی کشور در اجلاس سال 2014 آن سازمان خبر داد.

شوش - آثار باستانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، مسعود علویان صدر گفت: پرونده محوطه باستانی شوش و شهر سوخته در سال 2014 در سی‌و‌هشتمین کمیته میراث جهانی به‌عنوان پرونده‌های تهیه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد. معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های سفر روز گذشته خود به استان خوزستان، افزود: به‌منظور بررسی فعالیت‌های صورت‌گرفته در شوش و همچنین آماده‌سازی‌ این محوطه باستانی ارزشمند برای ثبت در فهرست جهانی، به همراه مدیران ارشد معاونت میراث فرهنگی از نزدیک شاهد روند فعالیت در این محوطه بودیم.

وی با اشاره به اینکه مقدمات تهیه این پرونده فراهم شده، تصریح کرد: اقدامات مثبتی در راستای تهیه این پرونده جهانی صورت گرفته که باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.

علویان صدر گفت: پژوهش و خواناسازی محوطه باستانی شوش به‌دست باستان‌شناسان و متخصصان در حال انجام است و تلاش می‌کنیم که این پرونده در طول زمان تعیین شده تهیه و به یونسکو معرفی شود. به گفته وی، با توجه به وسعت محوطه باستانی شوش و تهیه پرونده‌ای با این حجم، باید زمان باقیمانده را غنیمت شمرده و با سرعت بیشتری به تکمیل پرونده بپردازیم.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: شهر باستانی شوش از مراکز مهم تمدن قدیم و از معروف‌ترین شهرهای باستانی دنیا، پایتخت تمدن عیلام و همچنین بیش از دو هزار سال پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی بوده ‌است؛ ضمن اینکه در این محوطه می‌توان آثار ادوار مختلف را تا دوره قاجاریه مشاهده کرد.

علویان صدر گفت: در سال‌های اخیر کارشناسان یونسکو با سختگیری بیشتری پرونده‌ها را بررسی و ثبت می‌کنند؛ به‌طوری که پرونده بسیاری از سایت‌های مهم کشورها به‌دلیل مداخله‌های ناهمگون یا مدیریت نامناسب مورد پذیرش قرار نگرفته است. وی افزود: در این زمینه مستندات دقیق، تدوین فنی پرونده و آماده‌سازی‌ اثر برای ارزیابی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کد خبر 196395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز