همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی نرخ ارز در بودجه سال 92 را کمتر از 2000 تومان اعلام کرد و گفت: نرخ ارزهای مرکز مبادلات ارزی هم بالاست؛ چه رسد به آن نرخی که در بازار موازی ارز قیمت‌گذاری می‌شود.

مهر نوشت: سید شمس الدین حسینی در حاشیه چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 قاون اساسی در جمع خبرنگاران در مورد تعیین قیمت طلا و سکه براساس نرخ ارز مبادلاتی گفت: بانک مرکزی دغدغه دارد که قیمت طلا در داخل کشور به گونه‌ای نباشد که به دنبال آن سکه‌های طلا از کشور خارج شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در ماه‌های اولیه سال برخی از سوء استفاده کنندگان، طلا و مصنوعات را جمع کرده و به اسم طلای زینتی از کشور خارج می‌کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نرخ ارز مبادلاتی گفت: نرخ ارزهای مرکز مبادلات ارزی هم بالاست؛ چه رسد به آن نرخی که در بازار موازی ارز قیمت گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی به دنبال تعدیل نرخ ارز است، این در حالی است که نرخ‌های کنونی ارز تعادلی نیست و این امر به دلیل وجود حوزه‌های فشاری همچون حوزه سیاسی بر این بازار است.

به گفته وی، شکل گیری مرکز مبادلات ارزی برای تخصیص ارز به فعالان اقتصادی با هدف جلوگیری از سفته بازی بوده است تا از این طریق بتوانیم به ساز و کار تخصیص اطمینان بیشتری داشته باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تخصیص ارز از طریق مرکز مبادلات باعث می‌شود تا ارز به افراد سودجو تعلق نگیرد، افزود: راه اندازی مرکز مبادلات ارزی سبب می‌شود که فاصله قیمت‍‌ها در بازار آزاد و بازار ارز کاهش می‌یابد.

وی، سیاست محوری و اساسی دولت در بازار ارز را توسعه مرکز مبادلات دانست و گفت: در این راستا، تامین ارز گروه‌های کالایی در دستور کار قرار گرفته است و برای رفع مشکلات هم تلاش می‌شود.

حسینی در مورد نرخ ارز در بودجه سال آینده اظهارداشت: هنوز نرخ ارز در بودجه 92 قطعی نشده است، اما براساس پیش بینی‌ها این نرخ در بودجه کمتر از 2 هزار تومان است و نرخی که برای ارز در بودجه در نظر گرفته می‌شود، نرخ محاسباتی است.

کد خبر 196315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز