دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

محمد کرباسی: سال2012 برای آمریکا در خاورمیانه سال بدیمنی بود. بعد از آنکه یک سال پیش‌تر، آمریکا چند متحد اصلی خود را در خاورمیانه از دست داد، در سالی که گذشت مستقیما با خشم مردم خاورمیانه روبه‌رو شد.

اعتراضات مردمی - خاورمیانه

 پخش فیلمی موهن و البته بسیار سطح پایین و غیرتأثیرگذار علیه پیامبر اسلام(ص) در اینترنت که توسط فردی در آمریکا ساخته شده ‌بود، موجی از خشم و اعتراض مردم مسلمان و حتی غیرمسلمان را در سراسر جهان ایجاد کرد. در کشورهای مسلمان معترضان به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا حمله کردند و کار را به جایی رساندند که بسیاری از این ساختمان‌ها تخلیه و تعطیل شد. اعتراض گسترده افکار عمومی جهان باعث شد که رهبران جهان در‌ماه سپتامبر در سازمان ملل در این‌باره اظهارنظر کرده و درباره اسلام‌هراسی و پیامدهای آن هشدار بدهند.

ترکیه

ترکیه سالی که گذشت را در تقلای تأثیرگذاری بر کشورهای عربی و مسلمان و گرفتار در بحران سوریه گذراند. ترکش انقلاب‌های عربی برای ترکیه، اوج‌گیری حملات کردها علیه ارتش این کشور بود. ارتش هم عملیات گسترده‌ای را در مرزهایش با عراق آغاز کرد و حتی برای مدتی تا عمق 10کیلومتری خاک عراق پیشروی کرد. ناآرامی در سوریه، کردهای این کشور را به سمت کردهای پ‌ک‌ک و عراق کشاند و موضع آنها را علیه ترکیه تقویت کرد. در داخل ترکیه هم محاکمه فرماندهان ارتش به اتهام برنامه‌ریزی برای کودتا در سالی که گذشت ادامه یافت اما شاید مهم‌ترین رویدادی که نام ترکیه را در سال2012 در جهان ثبت کرد، اعلام این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران بود. براساس اعلام نهادهای بین‌المللی مانند کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران، ترکیه بیشترین تعداد روزنامه‌نگار زندانی را در جهان دارد. همین گزارش کافی بود تا انتقادها از دولت ترکیه به‌خاطر نقض حق آزادی بیان و حرکت به سمت استبداد به‌ویژه توسط مقامات اروپایی بالا بگیرد.

محمد مرسی؛ رئیس‌جمهوری میان آتش

محمد مرسی در سال گذشته میلادی هم در انتخابات پیروز و نخستین رئیس‌جمهور مصر پس از انقلاب شد و هم روزهای سختی را با اعتراض‌های گسترده مخالفان پشت سر گذاشت. محمد مرسی که لیسانس و فوق‌لیسانس مهندسی فلزات (متالوژی) خود را از دانشگاه قاهره گرفته و دکتری محافظت از موتورهای فضاپیما از آمریکا دارد با صدور دستور متمم قانون‌اساسی و برگزاری همه‌پرسی پیش‌نویس قانون‌اساسی با اعتراض مخالفان روبه‌رو شد. پنجمین رئیس‌جمهور تاریخ مصر شاید زمانی که به‌عنوان عضو اخوان‌المسلمین به قدرت رسید فکر نمی‌کرد اینقدر با مشکل مواجه شود. برای آرام کردن اعتراض‌ها او مجبور شد راه میانه‌ای در پیش بگیرد و نشان دهد که در مواقع خطر محتاطانه عمل می‌کند. او فرمان افزایش اختیارات خود را لغو اما همه‌پرسی را در موعد مقرر برگزار کرد. با رأی موافق مردم به پیش‌نویس قانون اساسی حالا مرسی می‌تواند مسیرش را پیش ببرد اما مخالفان او تاکنون اینقدر متحد نبوده‌اند. در سال جدید او بدون شک مشکلات زیادی در مقابل کسانی خواهد داشت که تصمیم به کنارگذاشتن قانون اساسی گرفته‌اند. جنگ سیاسی در مصر میان مرسی و مخالفان بالا گرفته است.

لیبی

لیبی بعد از قذافی هنوز همان‌قدر خبرساز و عجیب است که لیبی زمان او. دو سال بعد از سرنگونی و مرگ قذافی، این کشور همچنان صحنه درگیری شبه‌نظامیان مسلح و حکومت مرکزی است. شرق لیبی به‌دنبال خودمختاری و اختیار و قدرت بیشتر است و به‌عنوان پیشروی انقلاب اخیر، سهم بیشتری از قدرت را می‌خواهد. این کشمکش موجب شده که هنوز دولت مستقری در لیبی شکل نگیرد. نیروهای ارتش هنوز با شبه‌نظامیان در بعضی شهرها مانند بنی‌ولید درگیر هستند. از سوی دیگر حمله شبه‌نظامیان به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی و کشتن سفیر آمریکا، یکی از مهم‌ترین خبرهای سال2012 در جهان بود. این واقعه که عاملان آن وابستگان القاعده اعلام شده‌اند تا سال‌ها از یاد آمریکایی‌ها نمی‌رود.

مصر

مادر جهان عرب سال2012 را در حالی به پایان برد که هنوز تکلیف تقسیم قدرت و دوران‌گذار بعد از انقلاب در این کشور معلوم نشده است. در سالی که گذشت مصر نخستین رئیس‌جمهور منتخب خود را شناخت و همه‌پرسی قانون اساسی برگزار کرد که مسیر آینده مصر را روشن می‌‌کند. محمد مرسی نخستین رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر، در کانون تحولات سال گذشته این کشور قرار داشت. هنوز دوره کاری او شش ماهه نشده ‌بود که مخالفانش او را در خیابان «دیکتاتور» خطاب کردند و تصاویرش را در کنار حسنی مبارک گذاشتند. دلیل آن هم فرمانی بود که او صادر کرد و براساس آن قدرت و اختیاراتش را افزایش داد. این کار در کنار تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید با وجود مخالفت گروه‌هایی در داخل مصر، باعث شد که این کشور همه ماه‌های گذشته را همچنان در اعتراض، اعتصاب و ناآرامی بگذراند.

کد خبر 196273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز