همشهری‌آنلاین: سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشی از آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را تشریح کرد.

دکتر رضا عامری در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: آخرین آیین نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال 1390 و با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت علوم بررسی و ابلاغ شد.

وی با بیان این که این آیین نامه از انعطاف‌های لازم برای ماندگاری و همکاری اعضای هیئت علمی توانمند برخوردار است افزود: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که دارای مرتبه استادی باشند، به طور معمول تا سن 70 سالگی بدون محدودیت سنوات خدمتی می‌توانند در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

عامری گفت: حتی بعد از هفتاد سالگی اعضای هیئت علمی نیز، اگر دانشگاهی به خدمات این استادان نیازمند بود، می‌تواند تا سه سال از خدمات آنان بهره مند شود.

وی افزود: همچنین بعد از 73 سالگی این استادان نیز، این ظرفیت وجود دارد که با مجوز وزیر علوم این افراد تا 76 سالگی به خدمت خود ادامه دهند.

عامری گفت: استادیاران نیز که قبلاًَ با 30 سال خدمت و 65 سال سن بازنشسته می‌شدند، اگر بتوانند از آیین نامه ارتقا امتیازات لازم را کسب کنند می‌توانند تا 68 سالگی به خدمت خود ادامه دهند.

وی افزود: اعضای هیئت علمی با مرتبه استادیار نیز که هم اکنون در سن 65 سالگی بازنشسته می‌شوند می‌توانند تا 68 سالگی به خدمت خود ادامه دهند.

عامری با بیان این که در این قانون پیش بینی شده است که افراد دانشیار نیز تا 67 سالگی می‌توانند خدمت عادی داشته باشند گفت: در صورتی که این افراد بتوانند در 4- 5 سال باقی مانده خدمت امتیازاتی بر اساس آیین نامه ارتقا کسب کنند می‌توانند پنج سال اضافه بر مدت سنوات در دانشگاه خدمت کنند.

وی افزود: بر اساس بخشنامه‌های موجود، افرادی که به هر دلیلی بازنشسته می‌شوند در صورت نیاز می‌توانند در همان دانشگاه تا 10 ساعت به طور هفتگی فعالیت داشته باشند.

عامری گفت: بر اساس آخرین آمارهایی که داریم به طور میانگین هر ساله حدود 290 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم بازنشسته می‌شوند.

وی افزود: 50 درصد از این افراد دارای مرتبه مربی و آموزشیار، 25 درصد استادیار و 25 درصد نیز دانشیار و استاد هستند.

عامری گفت: در مجموع میزان جذبی که در قالب استخدام، طرح سربازی و بورسیه‌ها وجود دارد رقم بسیار چشم گیری است در مقابل افرادی که بازنشسته می‌شوند.

سرپرست مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم گفت همچنین برخی افراد بازنشسته هم اکنون در مؤسسات غیردولتی مشغول به همکاری هستند.

کد خبر 196241
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز