همشهری آنلاین: معاون آموزشی دانشگاه تهران جزئیات تشکیل پرونده داوطلبین دکتری که متقاضی ورود به این مقطع از طریق مقررات استعداد درخشان هستند را تشریح کرد.

سیدمهدی قمصری در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره گفت: دانشگاه تهران در گذشته برای پذیرش دانشجوی دکتری از طریق مقررات استعداد درخشان دارای شرایط اختصاصی بود اما این شرایط اختصاصی از سال گذشته برداشته شده و  برای پذیرش دانشجوی دکتری از طریق آئین‌نامه استعداد درخشان بر طبق ضوابط اعلام شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام می‌کنیم.

وی افزود: شرط معدل و دارا بودن دو مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر، شرایط لازم برای داوطلبین دکتری است که متقاضی ورود به این مقطع از طریق آئین‌نامه استعداد درخشان هستند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه "آیا این دو مقاله علمی پژوهشی حتما باید در مجلات معتبر چاپ شده باشد یا اینکه اخذ مجوز چاپ (acceptance) نیز کفایت می‌کند؟" گفت: اگر صرفا مجوز چاپ هم گرفته باشند کفایت می‌کند.

قمصری خاطرنشان کرد: البته شرط معدل و دارا بودن دو مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر دو شرط لازم است و امکان مصاحبه از داوطلبان هم دیده شده است که این مصاحبه در صورت ضرورت و بر اساس نظر گروه ذی‌ربط انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه "صرفا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند امکان ورود به مقطع دکتری با استفاده از ضوابط استعداد درخشان را دارند یا افرادی که چند سال از فارغ‌التحصیلی‌شان می‌گذرد نیز می‌توانند از این شیوه بهره‌مند شوند؟" نیز گفت: استفاده از ضوابط استعداد درخشان برای ورود به مقطع دکتری ربطی به زمان فارغ‌التحصیلی داوطلب ندارد.

قمصری در پاسخ به اینکه آیا فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از ضوابط استعداد درخشان داوطلب ورود به مقطع دکتری دانشگاه تهران شوند، گفت: برای ورود به مقطع دکتری، شرطی تحت عنوان فارغ‌التحصیل بودن دانشگاه تهران را نداریم. لذا همه داوطلبینی که شرایط لازم را داشته باشند تشکیل پرونده می‌دهند و بررسی کیفی‌شان توسط گروه آموزشی مربوطه انجام می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ممکن است گروه آموزشی بخواهد برای یک صندلی در یک رشته بین 5 داوطلب یک فرد را انتخاب کند. موقع ارزیابی که گروه انجام می‌دهد ممکن است یک داوطلب سه مقاله داشته باشد و چهار سال از فارغ‌التحصیلی‌اش گذشته باشد اما داوطلب دیگر دو مقاله داشته باشد و تازه فارغ‌التحصیل شده باشد. معیارهای کیفی را گروه بررسی و نظر خود را اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه تشکیل پرونده داوطلبان در کدام بخش از دانشگاه صورت می‌گیرد نیز گفت: چون روال پذیرش غیرمتمرکز شده است تشکیل پرونده در خود گروه‎ها صورت می‌گیرد. البته بررسی نهایی را در ستاد انجام می‌دهیم.

قمصری با بیان اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای تشکیل پرونده داوطلبین ورود به مقطع دکتری از طریق استعداد درخشان تعیین نشده است، اظهار داشت: زمان تحویل مدارک باید موقعی باشد که داوطلبانی که تازه از مقطه کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند هم معدل و همچنین زمان لازم برای چاپ مقاله داشته باشند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود زمان تشکیل پرونده این داوطلبان در سال 92 باشد.

کد خبر 195926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز