همشهری آنلاین: بنیانگذار دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا که یکی از مدافعان سرسخت آزادی بیان در اینترنت به شمار می‌رود، انتقاداتی که از وی در صفحه‌ مخصوصش در ویکی‌پدیا درباره پشتیبانی از قزاقستان شده بود را مسدود کرد.

جیمی ولز

به گزارش تلگراف، سال گذشته کشور قزاقستان بنیادی به نام ویکی‌بیلیم (WikiBilim) را راه‌اندازی کرد تا مطالب مورد نیاز برای راه‌اندازی ویکیپدیای قزاقی را فراهم آورد. این سازمان که 25 کارمند دارد توسط درآمد نفتی قزاقستان پشتیبانی شده و مدیریت آن به عهده رائوآن کنژخانولی،‌از مقامات دولتی سابق این کشور است.

بنیاد ویکی‌مدیا که مدیریت ویکی‌پدیا را به عهده دارد، برای این بنیاد جدید از محل هدایای مردمی 16 هزار و 600 دلار کمک هزینه فراهم کرده و جیمی ولز،‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا نیز کنژخانولی را به عنوان برترین شخصیت ویکی‌پدیا در سال 2011 معرفی کرده است.

همیاران اروپایی ویکی‌پدیا اکنون این انتقاد را به ولز وارد کرده‌اند که چرا این سازمان باید از پروژه‌ای پشتیبانی کند که مورد حمایت دولتی قرار دارد که سازمان ناظر حقوق بشر آن را محکوم به نقض آزادی بیان کرده است؟ کشوری که در آن از انتشار مطالب نشریات پیش از برگزاری دادگاه جلوگیری شده و نشریات به راحتی تعطیل می‌شوند.

ولز هفته گذشته پشتیبانی دولت قزاقستان از فعالیت‌های خود و یا ویکی‌مدیا را تکذیب کرد. وی در صفحه گفتگوی خود در ویکی‌پدیا اعلام کرد که در مقابل شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از نظر صلاحیت مشکلاتی دارند عملکردی متفرکانه و زیرکانه دارد. به گفته وی در قزاقستان نیز داوطلبان زیادی وجود دارند که مانند دیگر ویرایش‌گران ویکی‌پدیا،‌فارغ از گرایش‌های سیاسی به فعالیت مشغولند و تاکنون هیچ نشانه‌ای از هیچ‌نوع تخلف و تغییر محتوی جهت‌دار در ویکی‌پدیای قزاقستان مشاهده نشده است.

اما پس از اینکه منتقدان بحث را به روابط دوستانه وی با تونی بلیر،‌نخست وزیر سابق بریتانیا کشاندند، وی صفحه خود را با نامربوط خواندن بحث، غیر فعال کرد. وی از منتقدی که این بحث را آغاز کرده‌بود درخواست کرد صفحه او را ترک کند و هر نقدی که از او بر روی صفحه ولز وارد شده بود از صفحه پاک شد. ولز معتقد است روابط دوستانه وی با سیاستمداران مختلف بخشی از زندگی خصوصی اوست و هیچ ارتباطی با فعالیت ویکی‌مدیا ندارد.

ولز که به گفته خودش به شدت به آزادی بیان متعهد است،‌قصد دارد سال آینده از قزاقستان بازدید به عمل آورد.

کد خبر 195624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز