دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: طی چند‌ماه اخیر نوسان نرخ ارز موجب گسترش تخلفات گرانفروشی، کم‌فروشی، عدم‌درج یا مخدوش کردن قیمت‌ها توسط عرضه‌کنندگان کالا شده است به‌نحوی که اکنون عرضه چندنرخی کالا و تغییر روزانه قیمت‌ها به رویه‌ای در سطح واحدهای خرده‌فروشی کالا تبدیل شده است.

علاوه بر این تخلفات، طی چند‌ماه گذشته افت کمی و کیفی کالاها موجب تشدید تخلف کم‌فروشی در برخی اقلام خوراکی و مواد غذایی شده است. با مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت افزایش عرضه کالاهای فاقد قیمت یا با قیمت‌های ناخوانا و مخدوش طی چند‌ماه اخیر چیست؟

با توجه به تشکیل پرونده‌های تخلفاتی سنگین برای برخی کارخانه‌های تولیدی که قبلا از درج قیمت‌ها خودداری کرده بودند، اکنون همه کارخانه‌ها نسبت به درج قیمت‌ها اقدام می‌کنند اما طی چند‌ماه اخیر برخی واحدهای صنفی و شرکت‌های پخش کوچک مبادرت به پاک کردن قیمت مندرج روی کالاها به وسیله الکل می‌کردند که این متخلفان شناسایی و پرونده این تخلفات به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. پس از نوسان نرخ ارز سازمان حمایت طی دستورالعملی به همه اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی، آنها را موظف به عرضه کالاها با نرخ قبلی و سود منطقی کرد تا از جهش قیمتی برخی کالاها پس از نوسان نرخ ارز جلوگیری کند، بر این اساس سازمان حمایت قیمت‌های مصوب را مبنای رصد نرخ کالاها در بازار قرار داد که این عوامل موجب تخلف برخی واحدهای صنفی و شرکت‌های پخش در زمینه مخدوش کردن قیمت کالاها برای گرانفروشی شد.

  • سازمان حمایت چه اقدامی برای برخورد با این تخلفات کرده است؟

سازمان حمایت پرونده تقلب و گرانفروشی برای بیش از سه هزار واحد صنفی یا شرکت پخش در سراسر کشور را که نسبت به پاک کردن و عدم‌درج قیمت‌ها اقدام کرده بودند تشکیل داده و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرده است. این متخلفان با خرید اجناس از قبل تلاش داشتند تا این کالاها را به قیمت‌های کنونی بازار عرضه کنند. بر این اساس بازرسان سازمان حمایت از طریق سریال ساخت و تاریخ تولید کالاها، قیمت واقعی کالاها در زمان تولید را تعیین و برای برخورد با واحدها و شرکت‌های پخش متخلف آنها را به پرداخت جریمه معادل میزان گرانفروشی محکوم کرده‌اند.

  • پس از نوسان نرخ ارز بسیاری از مردم نسبت به تغییر روزانه قیمت‌ها در واحدهای صنفی خرده‌فروشی گلایه دارند، این تخلفات را تا چه حد می‌پذیرید؟

طی چند‌ماه اخیر تخلف عمده در واحدهای صنفی خرده‌فروشی عرضه کالا با قیمت‌های جدید و عدم‌اعتنا به قیمت‌های مصوب قبلی بوده است که سازمان حمایت با مبنا قرار دادن قیمت‌های زمان تولید و سود معقول نسبت به برخورد با متخلفان به‌دلیل گرانفروشی اقدام کرده است. همچنین برخی واحد‌های صنفی قیمت‌های مندرج روی کالاها را برای گرانفروشی پاک یا مخدوش کرده بودند که با این افراد نیز تحت دو عنوان جرم تقلب و گرانفروشی کالا برخورد قاطعانه صورت گرفته است.

همچنین سازمان حمایت نسبت به شناسایی انبارهای غیرمعقول و نا‌‌متعارف واحدهای صنفی اقدام کرده است چراکه برخی واحدهای صنفی کوچک انبارهای بزرگی را برای نگهداری کالا تخصیص داده بودند که پس از اطلاع‌رسانی ناظران افتخاری با این واحدها به جرم احتکار کالا برخورد شده است. در شهر تهران حدود 94واحد صنفی مرتکب این تخلف شده بودند که پرونده آنها به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

  • کم‌فروشی و افت کمی و کیفی کالاها از دیگر تخلفات رایج در عرضه کالا محسوب می‌شود، در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است؟

یکی از اهداف اجرای طرح تشدید بازرسی و نظارت بازار بررسی کیفیت و کمیت کالاها بوده است و تولید‌کنندگان ملزم به عرضه کالاها مطابق با وزن و حجم و کیفیت اعلام شده هستند. در این زمینه از طریق گشت‌های مشترک با سازمان تعزیرات، استاندارد و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت گشت‌های مشترکی را برای کنترل کمی و کیفی کالاها داشته‌ایم و با متخلفان برخورد شده است.

  • چه برنامه‌ای برای جلوگیری از تشدید این تخلفات در ایام پایانی سال دارید، این نظارت‌ها از چه زمانی اعمال خواهد شد؟

سازمان حمایت بسته بازرسی را براساس آخرین وضعیت موجود و فضای حاکم بر بازار آماده کرده و در سراسر کشور اجرا خواهد کرد. معمولا این نظارت‌ها در اواخر دی یا اوایل بهمن‌ماه اعمال می‌شد اما اکنون شرایط بازار بسیاری از کالاها مانند مرغ و تخم‌مرغ عادی بوده و حتی در حال صادرات رقم قابل توجهی از این محصولات هستیم و با این روند به‌نظر می‌رسد بسته بازرسی ایام پایانی سال از اوایل اسفند‌ماه امسال اجرایی شود.

کد خبر 195541
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز