همشهری آنلاین: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، کوه‌های یکی از مجموعه جزایر هاوایی تحت تأثیر آب‌های زیر زمینی در حال انحلال است

کوه‌های جزیره هاوایی کم کم حل می‌شوند

به گزارش ایسنا، اوآهو (Oahu)‌ یکی از جزایر هشت گانه هاوایی محسوب می‌شود. محققان دانشگاه بیرگام یانگ (BYU)‌ در تحقیقات خود دریافتند، کوه‌های این جزیره گرمسیری در حال حل شدن تدریجی هستند و در آینده دور با صاف شدن کوه‌ها، این منطقه ظاهری شبیه جزیره کم ارتفاع میدوی (Midway)‌ پیدا می‌کند.

فرسایش خارجی یکی از اصلی‌ترین دلایل حل شدن مواد و کاهش ارتفاع محسوب می‌شود که این مساله در خصوص جزیره اوآهو صدق نمی‌کند.

استیو نلسون، از محققان زمین شناسی این دانشگاه تأکید می‌کند: در حال بررسی سرعت انحلال کوه‌های جزیره اوآهو و تأثیر تغییرات آب و هوایی بر این فرآیند هستیم، چرا که روند حل شدن مواد در این جزیره بسیار سریع‌تر از فرسایش معمولی است.

نلسون با اشاره به ترکیبات آتشفشانی جزایر هاوایی خاطر نشان می‌کند: تمامی جزایر هاوایی از یک نوع سنگ ساخته شده‌اند؛ با توجه به نرخ متغیر بارندگی، وضعیت آب و هوایی نیز در این جزایر متغیر است که یک آزمایشگاه بزرگ طبیعی را برای محققان ایجاد کرده است.

به گفته محققان، در طول 1.5 میلیون سال آینده کوه‌های جزیره اوآهو تحت تأثیر آب‌های زیر زمین به تدریج حل شده و از نظر توپوگرافی به یک منطقه کم ارتفاع تبدیل خواهد شد.

کد خبر 195414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز