همشهری‌آنلاین: رئیس ستاد ویژه مزد استان تهران از ارائه طرح پرداخت سبد ویژه حمایتی کارگران تا پایان سال به شورای عالی کار خبر داد و گفت: این پیشنهاد با نمایندگان دولت بررسی می‌شود.

مهر نوشت: علی اکبر عیوضی از ارائه پیشنهاد واگذاری بسته ویژه حمایتی دولت از معیشت کارگران تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این طرح از سوی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار بررسی و احتمالا بزودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

رئیس ستاد ویژه مزد استان تهران اظهار داشت: پیشنهاد مطرح شده به هیچ وجه مربوط به کارفرمایان نیست و دولت می‌تواند از محل بودجه‌های عمومی کشور، امکان ارائه یک بسته ویژه حمایتی از کارگران تا پایان سال جاری را فراهم کند.

تغییرات قیمتی در سبد کالای کارگران

عیوضی با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر اتفاقات قیمتی نامناسبی در بازار کالاها و خدمات مصرفی خانوار کارگری به وجود آمد، افزود: بعد از افزایش حداقل دستمزد سال جاری در پایان سال 90، قیمت سبد کالای خانوار چندین مرتبه دچار نوسانات و افزایش شد.

وی خاطر نشان کرد: این افزایش‌ها به نحوی است که تاثیر رشد ناچیز دستمزد در سال جاری را از بین برده است و می‌توان گفت بسیاری از کارگران حداقل بگیر با دستمزد 389700 تومانی سال جاری، با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: کمیته دستمزد کارگری برای پیدا کردن راهکار جایگزین افزایش دوباره حداقل دستمزد سال جاری که به لحاظ ماده 41 قانون کار امکانپذیر نیست، نشست‌هایی را برگزار کرد و نتیجه آن را در قالب یک پیشنهاد مشخص به نمایندگان دولت ارائه شده است.

راهکار جایگزین افزایش دوباره مزد

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران تصریح کرد: متاسفانه به دلیل افزایش بیش از 100 درصدی برخی اقلام پرمصرف در سبد هزینه‌های خانوار کارگری، تنها راهکار موثر جبرانی به منظور حمایت از بهبود درآمد کارگران در نظر گرفتن بسته حمایتی ویژه است.

رئیس ستاد ویژه مزد استان تهران گفت: یکی از دلایل افزایش هزینه‌های خانوار کارگری در کنار تاثیر تحریم‌ها، سوء استفاده‌های داخلی بوده است به نحوی که برخی تولیدکنندگان با اینکه محصولاتشان هیچ ارتباطی به واردات و تامین از خارج هم نبوده است، قیمت‌ها را افزایش داده اند.

عیوضی یکی از دلایل افزایش هزینه‌های کارگران در سبد معیشت خانوار را ناتوانی دولت در کنترل قیمت‌ها برشمرد و اظهار داشت: از دولت خواستیم تا پایان امسال که دیگر امکان افزایش دوباره دستمزدها وجود ندارد، برای جبران کسری کارگران بسته‌های ویژه حمایتی ارائه کند.

پیشنهاد بسته ویژه دولتی

وی این بسته حمایتی را شامل سبد کالا، یارانه ویژه و یا هر نوع کمک دیگری دانست که می‌تواند از طریق دولت برای جامعه کارگری درنظر گرفته شود.

این مقام مسئول کارگری، پیشنهاد ارائه بسته ویژه دولت به کارگران را مهم ترین تصمیم اتخاذ شده در ستاد ویژه مزد کارگران دانست و گفت: مخاطب این پیشنهاد به هیچ وجه کارفرمایان نیستند، بلکه دولت می‌تواند از محل بودجه‌های عمومی در این خصوص اقداماتی را داشته باشد.

کد خبر 195376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز