گروه بین‌الملل: پس از گذشت یک هفته از تیراندازی مرگبار در دبستانی در آمریکا، سازمان حقوق مالکان اسلحه به سکوت سنگین خود پایان داد و خواستار آن شد که برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی، پلیس مسلح در تمام مدارس به‌کار گرفته شود.

مدارس مریکا

 اما کارشناسان آموزشی و والدین می‌پرسند این کار تا چه اندازه امنیت کودکان را تضمین می‌کند، آیا این کار از نظر اقتصادی عملی است و تأثیر آن بر فعالیت دانش‌آموزان چگونه است؟ به گزارش آسوشیتدپرس، انجمن ملی تفنگ، بزرگ‌ترین تشکل مالکان اسلحه در آمریکاست که حدود4.3میلیون نفر عضو دارد. این انجمن معمولاً پس از هرحادثه تیراندازی همچنان از حق مالکیت و استفاده از هرگونه اسلحه دفاع می‌کرد ولی این بار به شکل عجیبی سکوت کرد. اما روز جمعه بالاخره سکوت انجمن شکست و وین لاپیر مدیر آن با برگزاری مصاحبه خبری خواستار استقرار مأموران مسلح پلیس در تمام مدارس آمریکا شد تا از این وقایع خونبار جلوگیری شود. اما در همان حال که لاپیر موضع این انجمن را در مقام لابی اسلحه بیان می‌کرد، تعدادی از حاضران مقواهایی روی دست گرفته بودند که روی آن نوشته بود:

انجمن ملی تفنگ، خون روی دستان شما و انجمن ملی تفنگ بچه‌های ما را می‌کشد. این انجمن در طول بیش از یک هفته‌ای که از کشتار 20کودک و شش بزرگسال در دبستان سندی هوک در شهر نیوتاون در ایالت کانتیکت می‌گذرد، مورد انتقاد بسیاری از محافل و مردم بود.

به‌نظر می‌رسد حالا مسئولان انجمن می‌خواهند از لاک دفاعی خارج شوند و بار دیگر موضع همیشگی خود را دایر بر ضرورت مسلح شدن افراد برای محافظت از خود تکرار کنند. آنان از کنگره خواسته‌اند هزینه استقرار حضور پلیس مسلح را در تمام مدارس تأمین کند. لاپیر حتی پیشنهاد کرد داوطلبانی از این انجمن در کار امنیت مدارس به همکاری با پلیس بپردازند. بنا بر آمارها، اکنون حدود 10هزار نفر مأمور پلیس در مدارس سراسر آمریکا مستقر هستند که بیشترشان مسلح و در استخدام اداره پلیس محلی هستند. اما با توجه به آنکه حدود 98هزار مدرسه در این کشور وجود دارد، بسیاری از این مدارس بدون محافظت پلیس هستند.

گذاشتن مأموران پلیس مسلح در مدارس برای برخی والدین قابل پذیرش است اما گروهی دیگر می‌گویند این راه‌حل مناسبی نیست. به گفته آنان، راه‌حل مسئله‌ای که به‌وجود اسلحه مربوط می‌شود، وارد کردن شمار بیشتری اسلحه در مسئله نیست، زیرا این امر کودکان را بالقوه در معرض تبادل آتش بیشتری قرار می‌دهد. در برخی مدارس گشت پلیس به تناوب حضور پیدا می‌کند. مدارس نیویورک حدود یک میلیون دانش‌آموزان دارند. حدود 350مأمور پلیس در مدارس این شهر گشت می‌زنند. اما حضور پلیس در مدرسه مخالفانی دارد.

نخستین استدلال مخالفان آن است که اگر تیراندازی در مدرسه‌ای رخ دهد، تا مأمور پلیس بخواهد واکنش نشان دهد و خود را به محل برساند، احتمالاً چند نفر کشته شده‌اند. استدلال دیگر درباره هزینه استقرار مأموران پلیس در مدارس است. گروهی از مردم معتقدند حضور افرادی در جامعه آمریکا که دچار مشکلات روانی هستند و با اسلحه دست به کشتار می‌زنند، ناشی از حذف برنامه‌های بهداشت روانی به‌دلیل کمبود بودجه است. به‌گفته آنان، برنامه استقرار پلیس نیز به‌علت تنگناهای مالی غیرقابل اجراست.

کد خبر 195278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز