گروه اجتماعی- علی‌‌اصغر محمدی: واگذاری امور نقل و انتقال فیش‌های عمره به یک دفتر زیارتی اعتراض مردم را برانگیخت.

زیارت

مسئولان سازمان حج و زیارت در این‌باره پاسخگو نیستند.«سازمان حج و زیارت مردم را برای انجام امور نقل و انتقال فیش‌های عمره به یک دفتر زیارتی در خیابان نصرت غربی فرستاده‌اند که پاسخگوی خیل مراجعان نیست و ازدحام مردم هر لحظه بیشتر می‌شود و زنان و مردان سالخورده و جوان سرگردان هستند و...»، این جمله را خانمی در تماس تلفنی با خبرنگارهمشهری مطرح کرد و خواستار تهیه گزارشی دراین باره شد.

حدود ساعت 10صبح دیروز برای تهیه گزارش به نشانی اعلام شده رفتیم، دست‌کم 150نفر در یک واحد آپارتمان 80متری ایستاده بودند و اغلب آنها نیز به این وضعیت معترض بودند اما گوش شنوایی برای رسیدگی به درد مراجعان وجود نداشت. یک مرد حدودا 80ساله که بسیار خسته و ناراحت به‌نظر می‌رسید گفت: من از هفته گذشته سرگردان هستم، می‌خواهم فیش را به نام پسرم منتقل کنم، به سازمان حج و زیارت مراجعه کردم که نشانی این دفتر را دادند، هفته گذشته اینجا آمدم که گفتند سایت قطع شده و شنبه‌مراجعه کنم.

او افزود: امروز هم همراه پسرم از ساعت هفت صبح آمده‌ام و اسامی را براساس زمان حضور نوشته‌ایم اما هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست و کسی هم پاسخگو نیست، مردم هم ازدحام کرده‌اند. خانمی 57ساله نیز با انتقاداز شلوغی این دفتر اظهار کرد: من هم از هفته گذشته بلاتکلیف هستم، فیش عمره را از یک دفتر خرید و فروش فیش تهیه کرده‌ام، در دفترخانه کار نقل و انتقال را انجام داده‌ایم و اکنون براساس اعلام سازمان حج و زیارت برای نقل و انتقال به اینجا مراجعه کرده‌ام که به‌علت شلوغی حتی کسی جواب نمی‌دهد که باید چه مراحلی را انجام دهیم. او گفت: می‌بینید که چه وضعی است به‌علت ازدحام بیش از حد دیگر محرم و نامحرم معنی ندارد، پیر و جوان هم رعایت نمی‌شود.
یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان برای نقل و انتقال فیش عمره ثبت‌نامی بانک ملت این پرسش را خطاب به مسئولان سازمان حج و زیارت مطرح کرد: چرا همه امور نقل و انتقال فیش عمره امسال به یک دفتر واگذار شده و با این همه مراجعه توان پاسخگویی ندارد و موجب شلوغی و ازدحام مردم شده است، آیا حقوق مردم باید نادیده گرفته شود؟ چرا این امور به چند دفتر در سطح شهر واگذار نمی‌شود؟
افرادی که برای انجام امور نقل و انتقال فیش‌های عمره مفرده بانک ملت به شرکت خدمات زیارتی کانون حج و زیارت مراجعه کرده بودند همگی از این وضعیت شکوه داشتند و تلاش خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با مسئول این دفتر یا متصدیان امور به‌علت ازدحام بیش ازحد مردم سرانجامی نداشت.

روی میز پیشخوان برگه‌ای به چشم می‌خورد با این نوشته: «قابل توجه مراجعین محترم، به اطلاع می‌رساند سایت نقل و انتقال اسناد عمره بانک ملت از سوی سازمان حج و زیارت تا روز شنبه مورخ 91.10.02قطع است.»

انتقال فقط به بستگان درجه یک و دو ‌

برای بررسی بیشتر موضوع به سایت حج و زیارت استان تهران رجوع کردیم. اطلاعیه‌ای روی سایت بود بدین شرح: متقاضیان محترم خواهشمنداست نسبت به مطالعه شرایط و مقررات نقل و انتقال اسناد عمره مفرده بانک ملت اقدام نمائید. اسناد بانک ملت فقط قابل انتقال به نسبت‌های درجه اول و دوم فهرست ذیل هستند: پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، پدر بزرگ، مادربزرگ، نوه، عروس، داماد، پدر همسر، مادر همسر، دایی، خاله، عمو، عمه، برادر همسر، خواهر همسر، همسر خواهر، همسر برادر، ناپدری و نامادری، باجناق، جاری، همسر دایی، همسر عمو، همسر خاله، همسر عمه، برادرزاده، خواهرزاده، دایی‌زاده، عموزاده، خاله‌زاده و عمه‌زاده.
انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده با مدارک شناسایی معتبر(اصل و تصویر: شناسنامه وکارت ملی)، اصل و تصویر سند عمره به دفتر کانون بازنشستگان حج و زیارت به آدرس... مراجعه نموده و با تکمیل فرم‌های مربوطه و سپس نسبت به انتقال سند و نوبت تشرف در بانک ملت اقدام می‌نمایند. (درخصوص نسبت‌های درجه دو ارائه مدارک که نسبیت طرفین را اثبات نماید، الزامیست.

اسناد عمره بانک ملت فقط یک‌بار قابل انتقال است و انتقال اسناد عمره بانک ملت به غیراز افراد یادشده در بند یک قابل انتقال به دیگری نیست. جهت انتقال اینگونه اسناد می‌بایست فقط مراحل یادشده در بند دو طی شود و نیازی به مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم صلحنامه نیست.

بازماندگان افرادی‌که فوت نموده‌اند پس از طی مراحل انحصار وراثت و اخذ رضایت از سایر وراث در دفاتر اسنادرسمی جهت انتقال سند عمره ملت فرد متوفی با مراجعه به دفتر فوق اقدام نمایند (با اصل و تصویر انحصار وراثت، رضایت وراث، شناسنامه، کارت ملی و سند عمره).پیش از این معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت اعلام کرده که واگذاری فیش‌های عمره فقط به خانواده درجه یک و بستگان طراز اول مجاز است. با توجه به اظهارات معاون سازمان حج و اطلاعیه حج و زیارت استان تهران تعریف جدیدی از بستگان درجه یک و طراز اول برای نقل و انتقال فیش عمره ارائه شده که شامل مواردی است که در اطلاعیه حج و زیارت استان تهران تحت عنوان «نسبت‌های درجه اول و دوم» آمده است.

بهمن 87سازمان حج و زیارت اعلام کرد: نقل و انتقال فیش‌های عمره بانک ملی امکان‌پذیر است، پیش از این امکان انتقال عمره فقط به بستگان سببی و نسبی ممکن بود، اما با تصمیم جدید(بهمن 87) سازمان حج و زیارت هر فردی می‌تواند سند عمره بانک ملی خود را به دیگری انتقال دهد. این تصمیم سازمان حج و زیارت به‌دنبال فراخوان از همه دارندگان فیش‌های عمره بانک ملی به دفاتر زیارتی و تعیین نوبت اتخاذ شد.سال 89نیز سازمان حج و زیارت اعلام کرد: انتقال اسناد بانک ملت فقط به یکی از بستگان درجه یک و توسط بانک انجام می‌شود. انتقال فیش‌های بانک ملی بدون هیچ محدودیتی توسط دفاتر زیارتی مجاز انجام می‌شود. انتقال اسناد بانک ملت اعلام شده نیز همچنان‌که در کارت مربوطه توضیح داده شد فقط به یکی از بستگان درجه یک (پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر) و توسط بانک صورت گرفته که افراد ابتدا به حج و زیارت ‌ و سپس به بانک ملت مراجعه می‌کنند.

وسیع‌تر شدن دایره نقل‌و انتقال فیش

در سال‌های گذشته نیز بر غیرقانونی بودن خرید و فروش فیش‌های عمره و تمتع تأکید می‌شد، با این تفاوت که سال‌های پیش نقل و انتقال فیش فقط به بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند و همسر امکان پذیر بود اما اکنون این دایره گسترده‌تر شده و حتی باجناق و جاری! را نیز مشمول می‌شود.

البته مسئولان سازمان حج و زیارت در مدیریت جدید تأکید بیشتری بر غیرقانونی‌بودن خرید و فروش فیش دارند، با وجود این بازهم در روی همان پاشنه می‌چرخد و دایره نقل و انتقال‌ها بسیار گسترده‌تر شده است.نکته مهم اینکه همه امور نقل و انتقال فیش‌های عمره تنها به دفتر زیارتی کانون حج و زیارت واگذار شده که مشکلات زیادی برای مردم به‌دنبال داشته؛ واگذاری امور نقل و انتقال فیش‌های ودیعه‌گذاری در بانک ملت به یک شرکت خدمات زیارتی شبهاتی ایجاد کرده است.

برای پیگیری موضوع با مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت تماس گرفتیم که پس از دو ساعت پاسخ داده شد شما نیم ساعت دیگر با معاون حج، عمره و عتبات سازمان تماس بگیرید و پرسش را با وی مطرح کنید.با دفتر معاون سازمان حج تماس گرفتیم که گفته شد افزون بر اینکه به‌علت آغاز ثبت‌نام عمره و برگزاری چند جلسه، معاون رئیس سازمان حج و زیارت امروز امکان پاسخگویی ندارد، باید روابط عمومی سازمان حج و زیارت پاسخگوی پرسش‌های رسانه‌ها باشد.به هرروی همچنان منتظر پاسخ‌های مسئولان سازمان حج و زیارت که خود را موظف به پاسخگویی به پرسش خبرنگاران نمی‌دانند، هستیم.

کد خبر 195253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز