صبح شنبه نخستین جشنواره سلامت پیشگیری از دیابت محله با محوریت یکی از مناطق پایتخت آغاز به‌کار کرد.

شهردار منطقه هفت در این جشنواره که با حضور شهروندان تهرانی و بیماران دیابتی در فرهنگسرای اندیشه آغاز به کار کرد، گفت: اگر بخواهیم در جهت رفاه جامعه و شهروندان تلاش کنیم باید یک نوع پارادایم متعالی داشته باشیم. دکتر میر عباسی با بیان اینکه پارادایم قوه عاقله یک کشور برای پیشبرد کارخوب است، گفت: پارادایم در سه حوزه انسان، محیط‌زیست و تکنولوژی تقسیم می‌شود که در پارادایم متعالی هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم انسان،‌محوریت است.

وی افزود: پارادایم متعالی می‌گوید انسان را آگاه کنید و جهانی فکر کنید و محله‌ای عمل کنید. حال این بحث در موضوع دیابت هم وارد است. در جامعه ما بیماری دیابت روزبه‌روز در حال افزایش است و 10درصد کشور به دیابت دچارند. اگر براساس پارادایم متعالی یاد دادن را در دستور کار قرار دهیم می‌توانیم در پیشگیری موفق باشیم. مدیران هم باید ذهنشان بر این اساس شکل بگیرد. در ادامه این مراسم چند پزشک و کارشناس غدد و دیابت با توضیح بیماری دیابت، شهروندان تهرانی را با آخرین یافته‌های آموزشی و درمانی آشنا کردند.
در این جشنواره مسابقه‌ای با عناوین نقاشی، کاریکاتور، داستان و... در موضوع دیابت برگزار شده که علاقه‌مندان تا 30دی‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارائه کنند.

یک میلیون تهرانی دیابت دارند

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از ابتلا به دیابت بیش از یک میلیون تهرانی خبر داد و گفت: آموزش و پیشگیری از دیابت در دستور کار کانون و اداره کل سلامت شهرداری قرار دارد. محمدمهدی گلمکانی در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره سلامت پیشگیری از دیابت در گفت‌وگو با مهر در مورد آمار افراد مبتلا به دیابت در تهران گفت: 12تا 13درصد تهرانی‌ها براساس آخرین مطالعات مبتلا به دیابت هستند که حدود یک میلیون تا یک میلیون و 300هزار نفر را شامل می‌شود.

گلمکانی در مورد آمار مرگ45هزار نفردر سال بر اثر آلودگی هوا، گفت: هر چند آمار اینگونه مرگ‌ها قابل‌سنجش دقیق نیست ولی می‌توان آمار تطبیقی گرفت که این آمار صحیح است. وی گفت: تمام تلاش شهرداری ارتقای سلامت شهروندان است ولی متأسفانه شهروندان به حقوق خود آشنا نیستند. مردم حتی از دستگاه‌های متولی و کارخانه‌های تولید‌کننده مواد آلاینده شکایت نمی‌کنند.

در این سال‌ها حمل‌ونقل عمومی، سوخت و بسیاری از موارد دلیل آلودگی هوای تهران بوده ولی آیا شهروندی مطالبه کرده؟ آیا شهروندی شکایت کرده تا حق سلامتی خود را مطالبه کند؟ این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته سلامت در اولویت هر صنعت و جامعه‌ای است.

کد خبر 195244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز