گروه اجتماعی: پذیرش دانشجوی طلبه در دانشگاه‌ها و اعزام استادان به فرصت‌های مطالعاتی در حوزه‌های علمیه و ایجاد حوزه‌های دانشجویی، ازجمله تصمیماتی است که برای وحدت بیشتر بین حوزه و دانشگاه گرفته شده است.

حوزه علمیه

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه از پذیرش دانشجوی طلبه خبر داد و افزود: دانشگاه تهران از ترم تحصیلی آینده دانشجوی طلبه پذیرش خواهد کرد. حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری به مهر گفت: برای پاسخ به علایق دانشجویان به علوم اسلامی، حوزه‌های دانشجویی راه‌اندازی شد و امروزه ده‌ها حوزه دانشجویی در سراسر کشور ایجاد شده است که دانشجویان همزمان با تحصیل در دانشگاه، در این حوزه‌ها هم مشغول فراگیری علوم دینی هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دانشگاه تهران هم دارای حوزه دانشجویی است، گفت: در گذشته حوزه دانشجویی دانشگاه تهران در داخل شهر تهران بود که قرار است با توجه به این مطلب که باید همه دانشگاه‌های تهران در داخل دانشگاه، حوزه دانشجویی داشته باشند، حوزه علمیه دانشجویی در داخل دانشگاه ایجاد شود و از ترم تحصیلی آینده دانشجوی طلبه پذیرش می‌کند. کلانتری اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاقه دانشجویان برای ورود به حوزه و تحصیل در حوزه‌ها افزایش یافته و هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها وارد حوزه‌ها می‌شوند.

فرصت‌های مطالعاتی در حوزه‌ها

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یکی از راه‌های تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، ایجاد فرصت مطالعاتی برای استادان دانشگاه‌ها در حوزه‌هاست.حجت‌الاسلام سید‌صدرالدین شریعتی به مهر گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در کلیات به خوبی رخ داده اما از نظر مسائلی که باید رخ دهد این وحدت هنوز محقق نشده است.

وی دلیل محقق نشدن وحدت مناسب حوزه و دانشگاه‌ را ناآشنایی دوطرف از موقعیت‌های یکدیگر بیان کرد و افزود: باید آشنایی حوزه و دانشگاه از یکدیگر به‌روزتر و عمیق‌تر شود. رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: باید فرصت مطالعاتی برای استادان در حوزه‌ها ایجاد شود تا به حوزه‌ها اعزام شده و دروس حوزوی را در رشته‌های مختلف مطالعه کرده و آن را به دانشگاهیان ارائه دهند. در دانشگاه علامه این فرصت مطالعاتی در بخش‌های مختلف ایجادشده و در این زمینه هم ایجاد خواهد شد. وی افزود: دانشگاه علامه در راستای این برنامه اقدام به راه‌اندازی پژوهشکده قم کرده و قرار است دانشجو و استاد به این پژوهشکده اعزام شده و از ظرفیت اساتید حوزه هم استفاده شود تا به این نکته مشترک یعنی وحدت حوزه و دانشگاه دست یابیم.

«اتحاد» به جای «وحدت»

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که آیا اصلاً کلمه وحدت، کلمه درستی است یا باید کلمه دیگری ارائه داد، اظهار کرد: برخی وحدت حوزه و دانشگاه را به‌معنای یکی‌شدن تلقی کرده‌اند؛ یعنی براساس این مفهوم، دانشگاه و حوزه از لحاظ شکلی، ظاهری و رفتاری یکی شوند. محمدرضا مخبر دزفولی در همایش سیاستگذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی افزود:

البته اگر در این رابطه کارشناسی شود، ممکن است عده‌ای با نظر وحدت حوزه و دانشگاه موافق باشند ولی باید گفت چه الزاماتی وجود دارد که تا‌کنون چنین اتفاقی محقق نشده است؟ وی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا به جای وحدت اتحاد را به‌کار نبردیم، اظهار کرد: باید مؤلفه‌های اتحاد را پیدا کنیم و برای رسیدن به اهداف، اتحاد کنیم؛ مثلاً‌ در این رابطه که کشورمان باید استقلال داشته باشد، اتحاد داشته باشیم.

کد خبر 194708
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز