حقوق بشر امروز به جای استفاده مفید جهت جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های کشورها به ابزاری سیاسی برای چند کشور اروپایی و آمریکا تبدیل شده است و هر روز شاهد نمونه‌های زیادی از نقض حقوق بشر در خود این کشورها هستیم.

نمونه‌ای از این اتفاق را درخصوص نصرت‌الله تاجیک، سفیر ایران در اردن که به اتهام واهی حمل دوربین دید در شب به‌مدت شش سال در انگلستان در حبس خانگی به سر می‌برد شاهد بودیم؛ البته تاجیک روز پنجشنبه با تلاش‌های دولت عمان و همچنین وزارت خارجه کشورمان آزاد شد و در بیانیه‌ای از سازمان‌های حقوق‌بشر خواست به اتهامات دولت‌های آمریکا و انگلیس در این پرونده رسیدگی کنند؛ وی در بخشی از بیانیه خود تأکید کرده است:

«اقدام آمریکا و انگلیس شبیه گروگانگیری یک دیپلمات سابق است که با انگیزه‌های سیاسی انجام شده و به دور از عدالت بوده است.» در همین راستا و پیرامون نقض‌های مکرر حقوق بشر از سوی غرب ما نیز نظر سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را جویا شدیم.

  • با توجه به آزادی نصرت‌الله تاجیک پس از شش سال، شما این نوع برخوردهای ضدحقوق بشری از سوی غرب را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طی سال‌های اخیر شاهد رفتارهای ناقض حقوق بشر زیادی از سوی غربی‌ها علیه شهروندان کشورمان بوده‌ایم؛ برخوردهایی که حتی در چارچوب هیچ نوع عرف بین‌المللی در حوزه حقوق بشر نیست. یکی از آنها بازداشت آقای تاجیک بود که ایشان بدون هیچ تقصیری شش سال در حبس خانگی بوده، یا فوت هموطن ما در بازداشتگاه‌های هلند و نمونه دیگر حمله به دیپلمات‌های ما در آلمان که خسارت‌های حیثیتی زیادی را برای جمهوری اسلامی ایران به بار آورد.

این نوع رفتارها، رفتارهای آشکار ناقض حقوق بشر است که از سوی کشورهای غربی علیه اتباع ما اعمال می‌شود. این اقدامات گویای یک حرکت سازمان‌یافته علیه ملت جمهوری اسلامی است که لازم است ما هم از طریق نهادهای بین‌المللی و از طریق شفاف‌سازی‌ در افکار عمومی این نوع رفتارهای ناقض حقوق بشری را به اطلاع مردم سراسر جهان برسانیم.

  • با توجه به اینکه غرب بارها ایران را به‌دلیل تعداد زندان‌ها و زندانیان به نقض حقوق بشر متهم کرده است، ما شاهدیم که تعداد زیادی از شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا و اروپا به دلایل واهی زندانی هستند، دلیل این تناقض‌ها چیست؟

غربی‌ها از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری مانند کمیته حقوق‌بشر سابق سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر امروز این سازمان استفاده ابزاری می‌کنند، درحالی‌که در کشورهای خودشان بدترین رفتارها با اتباع داخلی و خارجی صورت می‌گیرد اما این نهادهای حقوق بشری هیچ عکس‌العملی نسبت به آنها نشان نمی‌دهند، حتی در برخورد با سایر کشورها نیز سیاست دوگانه را دنبال می‌کنند و سایر کشورها برای آنها درجه‌بندی دارد، برای مثال در بحرین روزانه هزاران نفر شکنجه و آزار می‌شوند اما به‌دلیل اینکه این نهادها تحت سلطه کشورهای اروپایی و آمریکا هستند هیچ واکنشی از آنها شاهد نیستیم؛ ولی کافی است در ایران یک قاچاقچی اعدام شود این نهادها بیانیه می‌دهند و تجمع تشکیل می‌دهند.

  • با توجه به گفته‌های شما و شواهدی که موجود است به‌نظر شما آیا آمریکا و کشورهای اروپایی صلاحیت دارند که درخصوص وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها اظهارنظر کنند؟

سازمان ملل متحد و اغلب کشورهای عضو مجمع عمومی به این تشخیص رسیده‌اند که قدرت‌های غربی که خود آنها در راس لیست کشورهای ناقض حقوق بشر هستند صلاحیت اظهارنظر، پیگیری و رسیدگی به حقوق بشر را ندارند، به همین جهت ساختار کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد عوض شد و حتی به شورای حقوق بشر نیز تغییر نام داد و بنا بر این شد که به‌صورت رندوم وضعیت حقوق بشر در هریک از کشورها در دستور کار این شورا قرار بگیرد.

کد خبر 194463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز