همشهری آنلاین: محمد خزاعی در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: طراحان و بانیان قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران ، سوابق سنگینی در نقض حقوق بشر دارند و این مساله کاملا سیاسی است.

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهعوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود ،طی یک سخنرانی روشنگرانه که حدود 45 دقیقه بطول انجامید ، اقدام کانادا و دیگر بانیان قطعنامه در حمایت از حقوق بشر را کاملا سیاسی خواند و تاکید کرد : بانیان و طراحان قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگوی نقض حقو ق بشر گسترده در کشورهای خود باشند . هدف آنان مساله حقوق بشر نیست بلکه به عنوان یک اهرم علیه ایران استفاده می‌کنند.

در این جلسه گروه کشورهای جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی علیه قطعنامه پیشنهادی سخنرانی و حمایت قوی خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام نمودند.

به گزارش ایسنا، محمد خزاعی در سخنرانی خود قطعنامه پیشنهادی علیه کشورمان را به لحاظ ماهوی و رویه‌ای ضعیف، سیاسی و جانبدارانه خواند و تاکید کرد : بانیان قطعنامه تحولات منطقه را نادیده گرفته و چشمهای خود را بر روی تضییع حقوق بشر در کشورهای خود و به ویژه منطقه خاورمیانه بسته‌اند . هم بانیان قطعنامه در واقع هم بانیان تضییع حقوق بشر در بسیاری از نقاط دنیا ، به ویژه منطقه خاورمیانه و همچنین علیه کشور من ، جمهوری اسلامی ایران هستند . اینکه رژیم صهیونیستی از بانیان این قطعنامه است دلیل روشنی بر این مدعاست .

وی این قطعنامه را یک اقدام سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین به تشریح نقض حقوق بشر توسط بسیاری از امضا کنندگان قطعنامه از جمله کانادا، آمریکا . رژیم صهیونیستی پرداخت و در این رابطه افزایش تبعیض علیه مهاجران ، مسلمانان و دیگر افراد خارجی ، روند فزاینده اسلام هراسی ، استفاده گسترده از زور علیه تجمعات مسالمت‌آمیز را از نمونه های نقض حقوق بشر در غرب ، خشونت گسترده علیه زنان بویژه زنان سیاه پوست در داخل آمریکا، موضوع گوانتانامو و کشتار مردم بی دفاع از جمله زنان و کودکان در افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را از نمونه های نقض حقوق بشر توسط آمریکا و نقض سیسستماتیک حقوق بومیان و اقلیتهای دیگر را از جمله موارد نقض حقوق بشر در کانادا دانست .

محمد خزاعی توجهات را به نقض گسترده حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی بویژه در تجاوز اخیر این رژیم به نوار غزه جلب نمود و تاکید کرد در بی اساس بودن قطعنامه پیشنهادی همین بس که رژیم اسرائیل با دستهای خون‌آلود وسابقه وحشتناکی از نقض حقوق بشر علیه مردم بی گناه منطقه خاورمیانه از بانیان قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران است .

پس از سخنرانی موافقان و مخالفان ، در مورد قطعنامه پیشنهادی رای‌گیری به عمل آمد که در مجموع 99 کشور در مخالفت و یا به صورت ممتنع به قطعنامه رای دادند که حدود ده درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت . نهایتا قطعنامه با همراهی کشورهای غربی به تصویب رسید.

کد خبر 192632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز