گروه سیاسی: پس از تأیید و تکذیب‌هایی که چندی پیش از سوی جانشین و سپس رئیس ستاد انتخابات کشور درباره زمان ثبت نام نامزدهای دو انتخابات سال بعد صورت گرفت، دیروز همان فروردین و اردیبهشت سال آینده از سوی وزیر کشور به‌عنوان زمان ثبت‌نام کاندیداها اعلام شد.

قانون گذاری

مصطفی محمد نجار در میان خبرنگاران گفت که کاندیداهای ریاست‌جمهوری از 17تا 21اردیبهشت 92به‌مدت پنج روز فرصت دارند تا برای انتخابات یازدهم ثبت نام کنند. همزمان با این ثبت‌نام هیأت‌های اجرایی در مدت سه روز از 17تا 19اردیبهشت تشکیل می‌شود. نمایندگان مجلس که از هفته گذشته رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار خود قرار داده‌اند، این هفته جلسه فوق العاده برگزار می‌کنند تا تکلیف طرح زودتر مشخص شود و به انتخابات دوره یازدهم برسد.

از سوی دیگر معاون سیاسی وزیر کشور به ایرنا گفت که چنانچه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تا اواسط بهمن‌ماه به وزارت کشور ابلاغ شود، برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اجرایی می‌شود اما اگر تأخیر داشته باشد، بعید است که به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برسد. رئیس مجلس در جریان رسیدگی به طرح در جلسه علنی هفته گذشته مجلس گفته بود که برای رفع اشکالات طرح و تسریع فرایند آن شخصاً رایزنی‌هایی با آیت‌الله جنتی، عباسعلی کدخدایی و برخی دوستان حقوقدان خود داشته و حذف اصلاحات ماده 35نیز در همین راستا بوده است. علی لاریجانی تصریح کرد که اگر شورای نگهبان باز هم ایراد بگیرد ظرف یکی دو هفته مجلس آن را بررسی می‌کند و طرح به انتخابات سال آینده می‌رسد.

دولت، همچنان مخالف

در ماده اصلاحیه‌ای که نمایندگان از آن در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری صرف‌نظر کردند، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای احراز شرط رجل مذهبی نیازمند ارائه تأییدیه حداقل 25نفر از اعضای ادوار مجلس خبرگان و یا اعضای شورای مدیریت حوزه‌های علمیه و برای احراز شرط رجل سیاسی نیازمند ارائه تأییدیه حداقل یکصد نفر از نمایندگان ادوار مجلس بودند. با وجود حذف این ماده دولت همچنان با مواد دیگری از این طرح مخالفت می‌ورزد که اگر حذف شود چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

دیروز وزیرکشور در پاسخ به این سؤال که آیا بحث اصلاح قانون انتخابات باعث کاهش اختیارات وزارت کشور نخواهد شد، گفت: ما نظر دولت و وزارت کشور را به صراحت و وضوح توسط نماینده دولت به سمع ملت رسانده‌ایم. مصطفی محمدنجار با بیان اینکه بحث ما این بود که این طرح خلاف قانون اساسی است و با بحث تفکیک قوا مغایرت داشت افزود: خوشبختانه ماده 35حذف شد و هم‌اکنون بحث‌های ما حول و حوش ماده 31است و به هر ترتیب باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.

با قانون جدید مسئولیت نمی‌پذیریم

از سوی دیگر، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به ایسنا گفته با توجه به اینکه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از شش جلسه به طول انجامیده، مجلس می‌تواند جلسات فوق‌العاده‌ای برگزار کند تا این طرح به پایان برسد چرا که سایر دستورها نیز در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارند. بنابه گفته عبدالرضا مصری امروز برای تداوم جلسه در نوبت بعدازظهر و همچنین تشکیل جلسه علنی مجلس در روز دوشنبه برای رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری رأی‌گیری می‌شود. معاون سیاسی وزیر کشور در ارتباط با مصوبه اصلاح ماده 31قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفته ‌براساس مصوبه جدید مجلس، اختیارات برگزاری انتخابات را به هیأت اجرایی مرکزی می‌دهند اما مسئولیت و پاسخگویی را از وزارت کشور می‌خواهند.

سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با اصول 57و 60قانون اساسی مغایرت دارد تأکید کرده «چنین مصوبه‌ای روند برگزاری انتخابات را با مشکل مواجه می‌سازد.» مرتضوی با بیان اینکه وزارت کشور معادل اختیاراتی که دارد در مقابل مجلس پاسخگو خواهد بود، خاطرنشان کرد: زمانی که هیأت اجرایی مرکزی انتخابات، اختیارات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را بر عهده می‌گیرد، نباید مسئولیت پاسخگویی را از وزارت کشور انتظار داشت.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی هفته گذشته خود اگرچه اصلاح ماده 35قانون انتخابات را حذف کردند اما به اصلاح ماده 31همین قانون رأی دادند که به موجب آن «هیأت اجرایی مرکزی انتخابات» که نمایندگانی از قوای مقننه و قضاییه نیز در آن حضور دارند در جریان اجرای انتخابات قرار می‌گیرند. در یکی از تبصره‌های این ماده آمده است که نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تأیید هیأت اجرایی به وسیله وزیر کشور اعلام می‌شود و تأیید نهایی صحت انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

موادی درباره تبلیغات انتخابات

همچنین سیدرمضان شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما و نماینده مجلس اعلام کرده فردا قرار است در ارتباط با مواد دیگری از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، نحوه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور عزت‌الله ضرغامی در شورای نظارت بر صدا وسیما بررسی شود. براساس مواد دیگری از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که هنوز به تصویب بهارستان نشینان نرسیده کلیه برنامه‌های تبلیغاتی رادیو و تلویزیونی نامزدها باید ضبط شوند.

چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات، این برنامه‌ها دربرگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت سایر کاندیداها یا دیگر افراد و یا مغایر قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف آنهاست و درصورتی که ضمن پخش برنامه زنده‌ای مصداق حکم این ماده از سوی هر یک از نامزدهای انتخابات واقع شد، سازمان موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات در زمان و مدت مشابه به سایر کاندیداها و یا دیگران فرصت احقاق حق بدهد.

در خبری دیگر مصطفی محمد‌نجار، وزیر کشور دیروز در حاشیه همایش معاونین استانداری های سراسر کشور اعلام کرد که مهلت ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات شورای شهر نیز از 26فروردین تا اول اردیبهشت‌ماه و به‌مدت هفت روز است. این انتخابات نیز همزمان با ریاست‌جمهوری در 24خردادماه برگزار می‌شود.

کد خبر 194462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز