گروه دانش و سلامت: چالش میان وزارت بهداشت و بانک مرکزی درباره ارز دارویی وارد مرحله جدیدی شده است.

در این زمینه دو مقام وزارت بهداشت اعلام کردند که با ارز دارویی کالاهای آرایشی، غذای سگ، زین اسب و دسته‌بیل وارد کشور شده است.وزیر بهداشت اعلام کرد:‌ به جای اینکه ارز خارجی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد متأسفانه در حد کارخانجات ماشین‌های کشاورزی و زین اسب اعتبار می‌دهند.

وی افزود: یک‌پنجم ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت شده اما با وجود اینکه وزارت بهداشت مسئول اولویت‌بندی درخصوص ارز تجهیزات پزشکی و دارو است متأسفانه اشخاص دیگری اولویت‌بندی را انجام می‌دهند. وی افزود: البته این موضوع جای اعتراض دارد و ما اعتراض خود را کرده‌ایم. اولویت‌بندی برای تخصیص ارز در دو گروه دارو و تجهیزات است که یا برابر ارزش دو و یا سه اولویت‌بندی می‌شوند.

وحید دستجردی گفت:‌ به عنوان مثال دستگاه ماموگرافی که برای تشخیص سرطان سینه وارد می‌شود اولویت هشت را دارد درحالی‌که متأسفانه برخی دستگاه‌های غیرضروری و کالاهای دیگر اولویت چهار و پنج گرفته‌اند که این قابل‌قبول نیست و بارها اعلام کرده‌ایم وزارت بهداشت باید تعیین اختصاص تجهیزات پزشکی و اولویت ارز را برعهده بگیرد. حتی در این زمینه دستگاه دریچه قلب، تجهیزات آزمایشگاهی و خون باید اولویت دو داشته باشند.

وحید دستجردی درخصوص تخصیص ارز دارویی به وسایل آرایشی گفت: این اتفاق متأسفانه افتاده و بسیار ناپسند است. مسئولان ذی‌ربط باید پاسخ دهند که چرا این اتفاق افتاده است. وزارت بهداشت پیگیر موضوع بوده و به‌دنبال رفع کمبودهای ارز و افزایش تخصیص ارز دارویی است. وی افزود: یک‌سوم ارز دارو تأمین شده و مسئولان تعهد کردند که آن را به‌سرعت در اختیار شرکت‌های دارویی قرار دهند. از هفته گذشته نیز خبرهای خوبی از بانک مرکزی برای حل کمبودها به ما رسیده است.

وزیر بهداشت درخصوص تخصیص ارز دارویی از سوی بانک مرکزی گفت:‌ گشایش اعتبار و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و بانک عامل انجام می‌شود و ارزی به وزارت بهداشت برای توزیع تعلق نمی‌گیرد. بنابراین تخصیص ارز دارویی به کالاها و لوازم آرایشی از سوی وزارت بهداشت انجام نشده و باید جست‌وجو شود که به جای دارو به کجا داده شده است. وی افزود: شرکت‌های دارویی هم نمی‌توانند ارز اختصاص یافته خود را در جای دیگری خرج کنند. تخصیص ارز از مبدأ به نام شرکت صادر می‌شود. متأسفانه با وجود تلاش‌ها نتوانسته‌ایم تخصیص ارز دارویی را در شش‌ماهه اول محقق کنیم اما برای شش‌ماهه دوم فعالیت‌های خوبی شده است.

از سوی دیگر رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت، شاکی اصلی در زمینه اختصاص ارز مرجع به کالاهای لوکس و آرایشی است. دکتر احمد شیبانی ضمن رد اظهارات یکی از مسئولان بانک مرکزی که گفته بود ارز اختصاص‌یافته و در اختیار وزارت بهداشت صرف خرید کالاهای آرایشی شده است گفت: این موضوع از طرف کسی که خود را از مقامات بانک مرکزی معرفی کرده و خواسته نامش فاش نشود کذب محض بوده و اتفاقاً ما شاکی هستیم که چرا به جای اینکه ارز مرجع را به داروهای حیاتی و مورد نیاز و نیز برخی تجهیزات پزشکی که امروز از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است اختصاص دهند آن را برای خرید و واردات لوازم آرایشی و خودروهای لوکس اختصاص داده‌اند.

شیبانی تصریح کرد: انتشار اخباری از منبع ناشناخته و یا کسی که خود را از مسئولان بانک مرکزی معرفی کرده، که خواسته نامش هم فاش نشود سندیت ندارد. بیان غیرواقع چنین مطالب کذبی نشان می‌دهد که این فرد یا اطلاع کافی در این خصوص ندارد و یا این احتمال وجود دارد که مبالغ بسیار بیشتری از آنچه تاکنون تصور می‌شده و همواره مورد گلایه و شکایت وزارت بهداشت بوده بدون کسب نظر این وزارتخانه و برخلاف توافقات قبلی به کالاهای غیرضرور همچون کالاهای آرایشی، غذای سگ، زین اسب، دسته‌بیل و... داده شده است.

کد خبر 194304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز