سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان اعلام کرد که برای عبور راه‌آهن از روی دیوار تاریخی گرگان، پل زده می‌شود.

میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایسنا، درپی اجرای پروژه ساخت راه‌آهن که گرگان را به آسیای مرکزی متصل می‌کند، مشخص شده بود که راه‌آهن در مسیرش باید از روی دیوار تاریخی گرگان که دومین دیوار دفاعی دنیاست عبور کند. به همین دلیل، یک کاوش نجات‌بخشی و اضطراری در محل تقاطع دیوار با پروژه راه‌آهن انجام و آثار و شواهد تاریخی در آنجا کشف شد.

براین اساس قرار شد موضوع در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مطرح و در این‌باره تصمیم‌گیری شود. قربان عباسی با اعلام برگزاری جلسه شورای فنی اداره میراث فرهنگی و گردشگری در هفته گذشته، گفت: نظر شورا این بود که راه‌آهن باید از روی یک پل عبور کند. به این ترتیب، در آخرین جلسه‌ای که در این‌باره در سازمان مرکزی میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، نظر شورای فنی استان گلستان تأیید و قرار شد روی دیوار گرگان، در محل تقاطع با راه‌آهن پل زده شود تا به دیوار گرگان آسیبی وارد نشود.

وی درباره ارتفاع این پل افزود: با توجه به تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار گرگان، ارتفاع پل در حدی خواهد بود که نه به دیوار آسیب وارد شود و نه در روند ثبت جهانی آن خلل ایجاد شود.عباسی اعلام کرد: کارفرمای پروژه راه‌آهن با ساخت پل روی دیوار تاریخی گرگان موافقت کرده است.

دیوار بزرگ گرگان که پرونده ثبت جهانی آن در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دست تهیه است، از نظر طولی پس از دیوار چین، دومین دیوار طولانی در قاره آسیا و پس از دیوار چین با حدود شش‌هزار کیلومتر و دیوار لیمز با حدود 500کیلومتر، سومین دیوار طولانی جهان است. همچنین درباره قدمت آن برخی معتقدند که دیوار بزرگ گرگان به دوره مادی، هخامنشی یا اشکانی تعلق دارد ولی مطالعات باستان‌شناسی انجام‌شده نشان می‌دهد که دیوار بزرگ گرگان به اواخر دوره ساسانی متعلق است.

کد خبر 194209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز