یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: تولیدکنندگان امیدواربودند تا در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی رفع گرفتاری آنها در اولویت قرار گیرد اما با گذشت نزدیک به 10‌ماه از سال‌جاری، برخی فعالان اقتصادی نسبت به‌افزوده‌شدن دشواری‌ها و تنگناهای جدید افزون بر موانع قبلی هشدار می‌دهند.

حسین طوسی

با حسین طوسی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وضعیت شهرک‌های صنعتی در استان البرز چگونه است و واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌های صنعتی بیشتر با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

براساس گزارش میدانی از حدود 100واحد صنعتی مستقر در این شهرک‌ها، کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش در اکثر این واحدها در اولویت مشکلات قرار دارد. از سوی دیگر بسیاری از این واحدها به‌دلیل رکود در تولید و افزایش هزینه‌ها نتوانسته‌اند مطالبات بانکی را پرداخت کنند و متأسفانه برخی بانک‌ها اقدام به استفاده از ابزارهای قهری برای بازپس‌گیری مطالبات‌شان کرده‌اند و چندین واحد تولیدی - صنعتی را با حکم قضایی تملک کرده‌اند.

  • آیا واحدهای صنعتی به سبب نوسان نرخ ارز هم با چالش‌هایی مواجه شده اند؟

بله اتفاقا سومین چالش این واحدهای صنعتی مربوط به نوسان نرخ ارز می‌شود از یک سو دسترسی به ارز و نقل و انتقال آن بسیار پیچیده و مشکل شده و از سوی دیگر به سبب تنگنای ارزی، تهیه مواداولیه از خارج کشور هم به سختی صورت می‌گیرد. افزون بر اینها بسیاری از این واحدها عنوان می‌کنند که مشکلات ناشی از سختگیری و تغییر مقررات گمرکی و فشار سازمان‌هایی نظیر مالیات و تأمین اجتماعی برای اخذ مالیات یا تسویه مطالبات خود عرصه را برای تولید تنگ کرده است.

  • وضعیت زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی چگونه است؟

ببینید مشکلات زیرساختی از گذشته هم کم و بیش وجود داشته و هنوز برای رفع آن اقدام خاصی انجام نمی‌شود. در تابستان بارها شاهد قطع برق هستیم که باعث توقف خط تولید و خسارت به ماشین آلات می‌شود. در برخی شهرک‌های صنعتی استان کیفیت آب نه‌تنها برای آشامیدن مناسب نیست بلکه به‌دلیل وجود املاح معدنی و شیمیایی باعث خوردگی و اکسیده شدن قطعات ماشین آلات می‌شود و در نهایت کیفیت محصولات تولیدی را کاهش می‌دهد و این ماجرا همچنان ادامه دارد.

  • برخی فعالان صنعتی می‌گویند دسترسی به مواداولیه داخلی مشکل‌ شده است؟

قطعا. به‌ویژه واحدهای صنعتی که جزو صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند با مشکلات زیادی برای تأمین مواداولیه مواجه هستند. بورس کالا هم به جای اینکه به شفافیت و رقابت در عرصه مواداولیه کمک کند، بیشتر بر قدرت گرفتن دلال‌ها و واسطه‌ها و رانت کمک کرده است چرا که واحدهای تولیدی صنعتی از نقدینگی بالا برای خرید مواداولیه به‌صورت سلف در بورس کالا برخوردار نیستند و به ناچار مواداولیه خود را هفتگی یا روزانه از بازار آزاد و دلال‌ها با قیمت بالا تهیه می‌کنند چون مجبورند به‌صورت اقساطی خرید کنند.

  • الان وضعیت ظرفیت تولید واحدهای صنعتی در استان البرز چگونه است؟

برخی واحدهای صنعتی با ظرفیت متوسط، برخی با ظرفیت پایین و برخی هم اصلا تعطیل کرده‌اند چرا که به‌دلیل تنگنای نقدینگی نمی‌توانند مواداولیه بخرند و تداوم همین وضعیت باعث شده تا تولید را کاهش دهند و نیروی شاغل را تعدیل کنند و مشکل این است که پس از تعدیل نیرو باید با سازمان تأمین اجتماعی دست‌وپنجه نرم کنند و امید داریم در این ماه‌های باقیمانده مسئولان توجه جدی‌تری به واحدهای صنعتی کنند و بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی و... برای دریافت مطالبات‌شان در شرایط رکود از همدیگر سبقت نگیرند.

کد خبر 193848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز