گروه بورس: سخنان وزیر صنعت و متهم کردن بورس کالا به‌عنوان عامل گرانی، واکنش مدیران ارشد بازار سرمایه را برانگیخت.

طرح

بسیاری از کارشناسان، وزارت صنعت، معدن و تجارت را عامل اصلی گرانی می‌دانند.به گزارش همشهری، پس از حمله محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی به بورس در سال گذشته که بازار سرمایه راقمارخانه نامید، ابتدای هفته جاری مهدی غضنفری نیز به‌عنوان دومین فرد از کابینه دولت به بازار سرمایه یورش برد و مسئولیت گرانی‌های اخیر را به گردن بورس کالا انداخت و حتی در اظهاراتی بسیار عجیب رشد شاخص‌های بورس را نیز غیرواقعی دانست.

در حالی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور این روز‌ها با توجه به بروز بحران‌های اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به صعود شاخص‌های بورس اشاره می‌کند و در شرایطی که بیشتر نماگر‌های اقتصادی کشور چندان تعریف ندارند، صعود شاخص‌های بورس را نشانه عملکرد بهینه اقتصادی می‌داند، فعالان بورس کالا برای سخنان متناقص از سوی وزیر صنعت نمی‌توان پاسخ چندان شفافی یافت.

آنها معتقدند که شاید اعضای کابینه اطلاعات دقیقی از کارکرد بازار‌های مدرن مالی و نظام تأمین مالی در بازار سرمایه ندارند و به همین دلیل هر از گاهی در سخنانی متناقض با یکدیگر مسئولیت نابسامانی‌ها را به گردن سایر نهادها می‌اندازند و این بار بازار سرمایه را به محلی برای رفع مسئولیت خود تبدیل کرده‌اند.در حال حاضر بسیاری از دولت‌های جهان با پشت سر گذاشتن نظام تأمین مالی بانکی که هزینه زیادی دارد به شیوه مدرن تأمین مالی از طریق بازار سرمایه که شیوه ارزان قیمت‌تر و ساده تری است روی آورده‌اند،تا بتوانند نیاز‌های مالی اقتصاد خود را تأمین کنند اما این موضوع در ایران کاربردی عکس دارد.مهدی غضنفری تازه‌ترین فرد کابینه است که مسئولیت برخی نابسامانی‌های اخیر در قیمت کالا و خدمات را متوجه بورس کالا دانست و با اعتماد به نفس به بورس کالا هشدار داد در این‌باره اقدام قانونی انجام دهد.

خرید برنج و روغن با ارزآزاد

در همین رابطه محمد رضا پور ابراهیمی رئیس هیأت مدیره بورس کالا و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نظارت بر قیمت‌گذاری محصولات و مدیریت بازار را انجام دهد اما به‌جای این کار، بورس کالا را مقصر می‌داند و می‌گوید که بورس کالا باید درست شود.

او گفت: آیا روغن و برنج که کالای اساسی محسوب می‌شود، با نرخ ارز مرجع به‌دست مردم می‌رسد؟ خارج کردن توپ از زمین خود و انداختن آن به زمین دیگری مشکلی را حل نمی‌کند. وی با بیان اینکه باید گفته شود درخصوص مدیریت بازار چه کرده‌اند؟ گفت:به‌نظر من اگر اعضای ستاد تنظیم و مدیریت بازار همین الان به خانه بروند بازار خیلی بهتر مدیریت می‌شود، چرا که همین حالا می‌گویند کالای اساسی با نرخ مرجع وارد می‌شود مثل روغن و برنج که در بورس کالا هم معامله نمی‌شود اما مردم با نرخ ارز آزاد آن را خریداری می‌کنند. وی تصریح کرد: بیایند هزینه افزایش نرخ دلار در کالای اساسی را جواب بدهند، نمی‌خواهد در مورد پتروشیمی بگویند، چرا که روغن با نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود، درحالی‌که به ادعای آقایان این کالای اساسی با نرخ مرجع وارد می‌شود. پس شبکه توزیع در کشور چه می‌کند؟

قیمت آب معدنی چرا رشد می‌کند؟

پورابراهیمی اضافه کرد: اگر نخواهیم به محصولات پتروشیمی بپردازیم و همان قیمت آب معدنی که از کوه بیرون می‌آید را هم حساب کنیم، این سؤال برای بقیه به‌وجود می‌آید که این آب که داخلی است و صرفه‌نظر از هزینه‌ بطری خالی آن، چرا قیمت آن افزایش یافته است؟ که باید گفت وقتی یک محصول امکان صادرات پیدا می‌کند، نرخ آن دو برابر می‌شود، مسلما آن کسی هم که آب معدنی تولید می‌کند با رقم صادراتی قیمت نهایی را تعیین می‌کند و به فروش می‌رساند.

وی گفت: مزیت صادراتی هم برای همین امر گذاشته شده است. تا حالا تولید‌کننده با دلار هزار تومانی صادر می‌کرده و اکنون با دلار دو هزار تومانی صادر می‌کند. این افزایش قیمت را محاسبه می‌کند و زمانی حاضر می‌شود این محصول را به جای صادرات در داخل عرضه کند که مزیت صادراتی و تفاوت قیمت را داشته باشد. به گفته وی بزرگ‌ترین مشکلی که در کشور داریم و وزیر باید آن را اصلاح کند، نظام ناکارآمد توزیع در کشور است.

کد خبر 189255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز