همشهری‌آنلاین: در حالی که قرار است جمعه 17 آذر ماه تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با تصمیمات رئیس جمهوری مصر از میدان التحریر به سوی کاخ ریاست جمهوری برگزار شود، تدابیر امنیتی ویژه‌ای در اطراف کاخ ایجاد شده است.

مصر

مهر به نقل از الیوم السابع برخی اخبار مصر را انعکاس داده است. مهمترین آنها در زیر آمده است:

  • جبهه نجات ملی مصر جمعه 17 آذر ماه نشستی درباره سخنان محمد مرسی رئیس جمهوری مصر و دعوت وی به گفتگو برگزار خواهد کرد.
  • خبرها از میدان التحریر در قاهره حاکی است که کمیته‌های مردمی خود را آماده تظاهرات موسوم به کارت قرمز که قرار است پس از نماز جمعه به سوی کاخ ریاست جمهوری مصر برگزار شود می‌کنند.
  • از سوی دیگر برخی از افرادی که در میدان التحریر حضور دارند از طریق پایگاه‌های اینترنتی آخرین اخبار اطراف کاخ ریاست جمهوری را دنبال می‌کنند، برخی دیگر از سرما به چادرهای خود پناه برده‌اند و برخی دیگر آتش برپا کرده‌اند.
  • خبر دیگر اینکه گارد ملی دیوار حائلی را در خیابان المیرغنی برای ممانعت از ورود تظاهرات کنندگان به سوی کاخ ریاست جمهوری ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که صبح 17 آذر ماه تعدادی از تجمع کنندگان در برابر کاخ ریاست جمهوری این محل را به سوی میدان التحریر برای مشارکت در تظاهرات میلیونی موسوم به کارت قرمز ترک کردند.
  • از سوی دیگر شادی الغزالی حرب از فعالان سیاسی مصری گفت: تظاهرات کنندگان از 18 مسیر به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت خواهند کرد.
  • باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با محمد مرسی رئیس جمهوری مصر نگرانی عمیق خود را از خشونت‌ها در این کشور ابراز داشت. وی در این گفتگوی تلفنی با دخالت در امور داخلی مصر گفت: گفتگوهای بدون قید و شرطی باید میان گروه‌های مختلف سیاسی مصری انجام شود و همه رهبران سیاسی مصری باید به طرفداران خود بقبولانند که خشونت پذیرفتنی نیست.
  • حمدین صباحی موسس جریان مردمی با اشاره به ممانعت از حضور وی در شبکه سی بی سی گفت: این موضوع ثابت می‌کند که ادعاهای دموکراتیک محمد مرسی و دعوت وی به گفتگوی ملی بی اساس بوده است. ممانعت از حضور من در صفحه تلویزیون در واقع نقض آزادی بیان است و این اولین بار نیست مقامات حاکم در راستای نقض آزادی بیان حرکت می‌کنند. اخباری درباره احتمال بازداشت من از سوی نیروهای امنیتی وجود دارد که از درستی یا نادرستی آن بی اطلاع هستم.

    صباحی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی و عناد ورزی مقامات حاکم بر مصر، دعوت به گفتگو، جدی نیست به ویژه که محمد مرسی اقدامی در راستای لغو بیانیه قانون اساسی انجام نداده است. محمد مرسی که همواره از سیاست‌های اخوان المسلمین و حزب وابسته به آن حمایت می‌کند نمی‌تواند رئیس جمهور همه مصری‌ها باشد.

    وی گفت: تحرکات مسالمت آمیز مردم مصر در دو هفته گذشته حامل پیام روشنی است که انقلاب هنوز ادامه دارد و پیروز خواهد شد.
  • یورونیوز فارسی نیز نوشت: مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر درخواست او را برای مذاکره رد کردند و می گویند او عملا درهای مذاکره را بسته است.
کد خبر 193517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز