همشهری آنلاین: شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) به تازگی برای رفع گره‌های معاملاتی دستورالعملی را تهیه و پیشنهاد کرده است.

‌این دستورالعمل به منظور افزایش نقد شوندگی سهام و رفع گره‌های معاملاتی از نماد شرکت های دارای صف فروش یا خرید تدوین شده است.

بنا به گزارش اطلاع رسانی سازمان بورس مواد این دستورالعمل به این شرح است:

ماده یک - گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از حجم قابل ملاحظه ای از سفارش خرید یا فروش،‌ به علت عدم تقارن قیمت های خرید و فروش، دستکم به مدت 10 جلسه معاملاتی مورد معامله قرار نگیرد یا در صورت اجرای معامله، ‌حجم آن قابل توجه نباشد.

ماده دو - برای رفع گره معاملاتی، تاثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد مورد نظر،‌ برای دوره مشخصی که از 20 جلسه معاملاتی بیشتر نیست حذف شود.

ماده سه - فهرست شرکت های دارای گره های معاملاتی به تایید مدیر عامل می رسد و دستکم یک روز کاری قبل از حذف حجم مبنا، ‌از طریق سامانه معاملات و هم چنین سایت رسمی شرکت بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم می رسد.

ماده چهار - پس از رفع گره معاملاتی یا خاتمه یافتن دوره پیش بینی شده ،‌دوباره حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی سهام شرکت لحاظ شود.

ماده پنج - به منظور جلوگیری از ایجاد صف های کاذب خرید یا فروش ،‌سفارش های موجود در زمان اعلام شده تغییر حجم مبنا در سامانه معاملاتی، ‌قابل حذف نیست.

ماده شش - تا معرفی شاخص های جدید و احتساب نرخ سهام شناور در محاسبه آن ها، ‌تاثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نمادها، ‌بر اساس حداقل درصد سهام شناور تعیین شده در دستورالعمل پذیرش،‌ جدول زیر است:

تا سرمایه هزار میلیارد ریال: حداقل سهام شناور 20 درصد و حجم مبنا 8 صدم درصد

با سرمایه بین هزار تا پنج هزار میلیارد ریال: حداقل سهام شناور 15 درصد و حجم مبنا صدم درصد

با سرمایه بیشتر از پنج هزار میلیارد ریال: حداقل سهام شناور 10 درصد و حجم مبنا پنج صدم درصد

بر اساس اعلام شرکت بورس کارشناسان و فعالان بازار می توانند دیدگاه ها ونظرات خود را در این باره به این شرکت منعکس کنند.

کد خبر 19343

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز