همشهری آنلاین: تلسکوپ عظیم رادیویی MWA‌ استرالیا که با شناسایی و نظارت دقیق بر توفان‌های عظیم خورشیدی و اعلام هشدار به موقع، از بروز آسیب به ماهواره‌ها و سیستم‌های موقعیت‌یاب پیشگیری می‌کند، رونمایی شد

تلسکوپ عظیم رادیویی برای اعلام توفان‌های خورشیدی رونمایی شد

به گزارش ایسنا، در دوره قبلی اوج فعالیت خورشیدی در سال 1989 میلادی، وقوع توفان عظیم خورشیدی و عدم اعلام هشدار به موقع، باعث قطع برق شش میلیون خانوار در کانادا شد.

خورشید در سال 2013 میلادی وارد چرخه جدید حداکثر فعالیت می‌شود که به معنای وقوع توفان‌های عظیم خورشیدی است.

اعلام به موقع هشدار در خصوص وقوع توفان‌های خورشیدی می‌تواند از میلیون‌ها دلار خسارت به ماهواره‌های مخابراتی، شبکه‌های برق و سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) پیشگیری کند.

آرایه تلسکوپ رادیویی مورچیسون وایدفیلد (MWA) با هزینه‌ای بالغ بر 51 میلیون دلار ساخته شده و قدرت آن برای شناسایی مسیر توفان‌های خورشیدی چهار برابر ماهواره‌های نزدیک به زمین است.

بر اساس اعلام مرکز بین‌المللی تحقیقات اخترشناسی رادیویی پرت، تلسکوپ رادیویی فرکانس پایین MWA در غرب استرالیا باعث ارتقای چشمگیر رصد فعالیت‌های خورشیدی و به تبع آن پیشگیری از بروز خسارت به ماهواره‌ها و سایر تأسیسات می‌شود.

استیون تینگای، مدیر پروژه تلسکوپ MWA تأکید می‌کند: این تلسکوپ رادیویی عظیم با رصد فعالیت خورشید در چرخه اوج فعالیت، از توانایی ارائه اطلاعات بسیار دقیق و لحظه‌ای برخوردار است که می‌تواند تجهیزات مختلف از جمله ماهواره‌ها را از آسیب‌های احتمالی محافظت کند.

علاوه بر رصد فعالیت‌های خورشیدی، تلسکوپ رادیویی MWA‌ دید بی سابقه‌ای از آغاز تاریخچه شکل‌گیری کائنات شامل نحوه شکل‌گیری ستارگان و کهکشان‌های اولیه در اختیار محققان قرار می‌دهد.

کد خبر 193121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز