گروه دانش و سلامت: افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی طی ماه‌های اخیر فشار سنگینی بر دوش مردم وارد کرده است.

بیمارستان

این در حالی است که به‌دلیل ضعف عملکرد بیمه‌ها بیش از 70درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود.شاید افزایش نرخ ویزیت پزشکان آنقدر برای مردم قابل لمس نباشد، درحالی‌که قیمت انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری پزشکی و... ، از 100تا 300درصد بالا رفته و همین مسئله هزینه‌های درمانی را به‌شدت افزایش داده است که در نهایت بخش زیادی از این هزینه‌ها را بیمار پرداخت می‌کند.

به گزارش مهر، وضعیت نابسامان بازار ارز و عدم‌تخصیص ارز مرجع برای واردات تجهیزات پزشکی و جراحی، باعث شده تا نرخ هزینه‌های تجهیزات پزشکی و جراحی به‌شدت افزایش یابد، به‌طوری که این رشد قیمت‌ها تأثیر بسزایی در افزایش هزینه‌های درمانی به‌ویژه آن دسته از بیماری‌ها که نیازمند بستری و جراحی است، داشته است.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که براساس برنامه چهارم و پنجم باید هزینه‌های پرداختی سلامت از جیب مردم به زیر 30درصد برسد می‌گوید: متأسفانه در این زمینه رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی سه سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54درصد به بالای 70درصد افزایش یافته است.

شهریاری با انتقاد از افزایش هزینه‌های سلامت که به‌شدت مردم را تحت فشار قرار داده، معتقد است که دولت‌های نهم و دهم در حوزه سلامت فقط در یک مورد خوب عمل کردند آن هم افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی از 75هزار به 115هزار تخت بود. به‌گفته وی، در چنین شرایطی که هزینه‌های سلامت به‌شدت افزایش پیدا کرده است، کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی افت می‌کند. همچنین هزینه لوازم مصرفی پزشکی نیز به‌طور میانگین 245درصد رشد داشته است.

به‌طوری که فیلم رادیولوژی 240درصد، اکسیژناتور 247درصد، ونتیلاتور 300درصد، گاز هلیوم برای ‌ام‌آر‌آی 667درصد، صافی دستگاه دیالیز 325درصد و کیسه خون 350درصد گران‌تر شده است. غذای همراه بیمار نیز که تا چند‌ماه قبل سه‌هزار تومان هزینه داشت در حال حاضر به پنج‌هزار تومان افزایش یافته است. ماسک معمولی که در بیمارستان‌ها برای مراقبت از بیماران استفاده می‌شود، از 80تومان به 230تومان رسیده است.

این در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نرخ ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی که سال گذشته 1050تومان بود، می‌گوید: حتی اگر ارز مرجع هم به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهند با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع امسال به 1226تومان افزایش یافته است، حداقل 17درصد افزایش قیمت را به همراه دارد. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأمین هزینه‌های درمانی برای افراد کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه بسیار مشکل بوده و بعضا غیرممکن است.

درحالی‌که به‌دنبال نوساناتی که در بازار ارز کشور به‌وجود آمد و باعث افزایش هزینه‌های خرید تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی شد، بالطبع هزینه‌ درمان بیماری‌ها را بالا برده و در نتیجه آن، همان اکثریتی که تاکنون نیز برای تأمین هزینه‌های درمانی دچار مشکل بودند، بیش از پیش گرفتار تأمین این هزینه‌ها شده و امکان سقوط آنها به زیر‌خط فقر، افزایش یافته است.

کد خبر 192924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز