همشهری آنلاین: با دستور فرمانده نیروی انتظامی کشور، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برکنار شد.

مهر نوشت: در ادامه رسیدگی مراجع قانونی به پرونده مرحوم ستار بهشتی و پس از روشن شدن ابعاد مختلف قضیه، به دستور سردار اسماعیل احمدی مقدم، سرهنگ محمد حسن شکریان رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به علت قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده متوفی، از سمت خود برکنار شد.

مهر در ادامه این خبر آورده است: اواسط آبان ماه امسال مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس ایرانی در یکی از بازداشتگاههای پلیس خبرساز شد. اما چندی نگذشت که ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اعلام کرد: با متخلفان مرگ وی برخورد قضایی می‌شود. احمد توکلی نایب رئیس مجلس هم متعاقبا اعلام کرد کمیته ویژه‌ای در این خصوص در مجلس تشکیل می‌شود. اما جنجال آفرینی و شایعه پراکنی رسانه‌های بیگانه در مورد مرگ او در رسانه‌های داخلی ادامه داشت تا اینکه از سوی دستگاه قضا اعلام شد منتظر نظریه پزشکی قانونی هستیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی هم با بیان اینکه هنوز در مورد پرونده فوت ستار بهشتی به جمع بندی نهایی نرسیدیم، گفت: در مورد بیماران قلبی ممکن است در اثر استرس قبل از بازجویی هورمون‌هایی در بدن ترشح شود که باعث آریتمی قلب می‌شود. همچنین بر اساس آزمایشات انجام شده روی جسد ستار بهشتی هیچگونه آثار خفگی و سم در بدن وی پیدا نشد و از نظر ما این فرد بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است.

ولی دادستان تهران بلافاصله اعلام کرد: همچنان پیگیر پرونده هستیم و چند نفری هم در این خصوص بازداشت شدند. تا آن لحظه پلیس اعلام موضع نکرده بود تا اینکه سردار احمدی مقدم رئیس پلیس کشور با بیان اینکه ممکن است قصورهایی در هنگام بازداشت و نگهداری ستار بهشتی رخ داده باشد گفت: هیچ انگیزه‌ای برای قتل وی وجود نداشته است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز در مورد پرونده ستار بهشتی اظهار داشت: برای این فرد در دادسرای جرایم فرهنگ و رایانه پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه خانه او در رباط کریم بود نیابت قضایی به دادسرای رباط کریم برای جلب او داده شد به همین دلیل ظهر روز نهم آبان این فرد در منزلش دستگیر و برای اقدامات قضایی به دادسرای رباط کریم فرستاده می‌شود و پس از اقدامات قضایی روز دهم آبان بازپرس پرونده برای او وثیقه یکصد میلیون تومانی تعیین می‌کند تا اگر او می‌تواند این وثیقه را تامین و آزاد شود و پس از تودیع نشدن وثیقه بازپرس پرونده او را به زندان اوین معرفی می‌کند و به مسئولان زندان می‌گوید که او جهت ادامه تحقیقات در اختیار پلیس است.

وی ادامه داد: ساعت 16:20 روز دهم آبان این فرد در زندان اوین پذیرش و به بند 350 که یک بند عمومی است منتقل می‌شود. البته ساعت 11 یازدهم آبان ماه طبق اعلام پلیس او را از زندان تحویل می‌گیرد. در روز سیزدهم آبان این فرد فوت می‌کند که پلیس اعلام می‌کند صبح به او صبحانه دادیم اما ظهر هنگامی که قصد دادن ناهار این متهم را داشتیم متوجه فوتش شدیم بلافاصله موضوع به سیستم قضایی اعلام و پرونده جدیدی برای فوتش در دادسرای امور جنایی تشکیل می‌شود.

اژه‌ای تاکید کرد: در مدتی که این فرد در زندان اوین حضور داشته است اظهار می‎‌کرد که خسته و کوفته بوده و قلبش نیز سنگین است که بلافاصله دکتر او را معاینه کرده و مشکل خاصی از ناحیه قلب نمی‌بیند اما به وی برای اطمینان قرص قلب نیز داده می‌شود این در حالی است که نظر پزشک این است که بهتر است این فرد توسط یک روانپزشک نیز معاینه شود.

دادستان کشور در خصوص نظر پزشک قانونی گفت: پزشکی قانونی نظریه‌ مفصلی داده است که در آن اعلام شده است 5 جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است و آثار خاص دیگری و شکستگی ندارد. ضمن اینکه در کالبد شکافی مشخص شد که در سر و صورت او هیچ گونه خون مردگی مشاهده نشده است.

اژه‌ای از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و تاکید کرد: آیت الله لاریجانی اعلام کرده اند که از دادسرای رباط کریم، دادسری تهران، زندان پلیس و مدتی که این فرد در هر کجا قرار داشته است تحقیق میدانی شود ضمن اینکه از پزشکی قانونی نیز تحقیقاتی در مورد علت مرگ انجام شود و اگر قصور و تقصیری در بررسی ها مشخص شد یا اینکه قصور و تقصیری در مرگ این فرد وجود ندارد به صورت مستند مطرح شود

کد خبر 192889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز