گروه اقتصادی - رضا کربلایی: برخی شهروندان تهرانی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کردند: برخلاف اعلام بانک مرکزی انتقال وجه در پایانه‌های فروشگاهی با تأخیر دو روزه انجام می‌شود.

کارت بانک

برخی صاحبان سوپرمارکت‌ها و کسبه خرد هم می‌گویند: هرچند خرید در پایانه‌های فروشگاهی با تأخیر مواجه نیست ولی واقعیت این است که پس از انجام عملیات خرید و دریافت رسیدی مبنی بر اینکه تراکنش با موفقیت انجام شده است، وقتی به حساب‌های بانکی خود مراجعه می‌کنیم، عملا شاهد عدم‌انتقال وجوه هستیم که این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

صاحب یک سوپرمارکت در شهر تهران با نشان دادن رسید انجام موفق تراکنش از دستگاه پایانه فروش خود می‌گوید: این رسید مربوط به روز چهارشنبه گذشته است اما الان که روز جمعه است هنوز پول به حسابم واریز نشده است. او می‌افزاید: مشکل اینجاست که به جای انتقال آنی پول با تأخیر مواجه هستیم و نمی‌دانیم چه زمانی این پول انتقال پیدا می‌کند.

صاحب یک مغازه لباس فروشی هم نگران از تأخیر در انتقال پول می‌گوید: وقتی خریدار کالایی را می‌خرد و کارت می‌کشد، دیگر دسترسی به او نداریم و باید کسب و کار خود را رها کرده و درصورت عدم‌انتقال وجه به بانک مراجعه کنیم درحالی‌که قبلا مشکلی وجود نداشت و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

صندوقدار یکی از رستوران‌ها هم می‌گوید: کاش قبل از ایجاد محدودیت زمانی در انتقال وجوه مسئولان بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌کردند چرا که بسیاری با احتساب انتقال فوری پول، اقدام به کشیدن چک کرده‌اند و مشخص نیست مسئولیت برگشت خوردن احتمالی چک‌ها و زیر سؤال رفتن اعتبار کسبه با کیست. او می‌افزاید:

صاحب رستوران اعلام کرده تا روشن شدن وضعیت انتقال وجوه، خرید و فروش به‌صورت نقدی انجام شود و حتی الامکان از پذیرش کارت بانکی خودداری کنیم درحالی‌که بسیاری از مردم بی‌اطلاع از این وضعیت اقدام به خرید کالا می‌کنند با این تلقی که پول آن را با کشیدن کارت بانکی پرداخت می‌کنند. خبرنگار ما می‌افزاید: اختلال در وضعیت خرید از طریق پایانه‌های فروشگاهی و تأخیر در انتقال وجوه باعث شده تا مردم دچار سرگردانی شوند؛

به‌ویژه اینکه برخی از شهروندان از بروز برخی اختلال‌ها در دستگاه‌های خودپرداز شبکه بانکی گله‌مند هستند. اختلال در برخی دستگاه‌های خودپرداز در روز پنجشنبه تشدید شده بود به‌نحوی که مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها بدون توجه به حقوق مشتریان، درگذاشتن اسکناس در دستگاه‌های خودپرداز در روزهای آخر هفته کوتاهی می‌کنند و حتی انتقال وجه در عصر روز پنجشنبه گذشته در برخی از این دستگاه‌ها با اختلال همراه بوده است.

یک خانم که از تلاش چندباره برای برداشت وجه از حساب بانکی‌اش کلافه به‌نظر می‌رسد، می‌گوید: رفته‌ام برای فرزندم خرید کرده‌ام اما فروشنده می‌گوید دستگاه کارتخوانش خراب است، آمده‌ام از حساب بانکی‌ام پول بردارم، اما دستگاه خودپرداز اعلام می‌کند که شبکه مشغول است و وقتی خواستم مبلغی از یکی از حساب‌های بانکی‌ام به‌حساب دیگر منتقل کنم، بازهم با مشکل عدم‌انتقال مواجه شدم.

بانک مرکزی: اختلال نداریم

اما بانک مرکزی در واکنش به این انتقادها که از اواسط هفته گذشته شدت گرفته است اعلام کرد:هیچ‌گونه اختلالی در‌ فرایند انتقال وجه کارت به کارت از طریق پایانه‌های مجاز بانکداری الکترونیک رخ نداده و این کار، مطابق روال سابق صورت می‌گیرد. براساس اعلام بانک مرکزی، انتقال وجه کارت به کارت از طریق تمامی پایانه‌های مجاز شامل خودپردازها، شعب بانک‌ها و اینترنت‌بانک‌ها مطابق روال سابق انجام می‌گیرد و هیچ‌گونه تأخیری در انتقال وجه مشاهده نشده است و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند همانند گذشته با مراجعه به پایانه‌های فوق، وجه را به‌صورت آنی به کارت دیگر منتقل کنند.

بانک مرکزی با اشاره به اینکه اختلالی در تراکنش‌های خرید توسط دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: واریز وجه منظور شده به‌حساب بانکی فروشندگان در مقاطع مشخص چند ساعته در هر روز به‌صورت تجمعی صورت می‌پذیرد.

بانک مرکزی در حالی‌که اختلال در انتقال وجوه از طریق پایانه‌های فروشگاهی را رد کرده است اعلام می‌دارد: تمامی فروشندگان دارای دستگاه کارتخوان می‌توانند درصورت بروز مشکل با شماره تلفن‌های مندرج روی دستگاه کارتخوان خود تماس گرفته و درصورتی که شرکت مربوطه از پاسخگویی مناسب خودداری کرد ، شکایات خود را جهت پیگیری‌های بعدی، به شماره پیامگیر 29954855بانک مرکزی با ذکر شماره حساب و نام بانک متصل به پایانه اعلام کنند. 

کد خبر 192809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز