گروه اقتصادی: رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شد. این خبر را دیروز مسئولان شرکت گاز با ابراز نگرانی نسبت به تداوم آن در روزها و هفته‌های آینده و سردشدن هوا اعلام کردند.

انرژی

به گزارش همشهری این نگرانی درحالی شدت گرفته که اخیرا خبرهایی مبنی بر اختلال در واردات گاز از ترکمنستان شنیده می‌شود. دیروز مدیرعامل شرکت ملی گاز در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به اینکه روز چهارشنبه مصرف گاز به 480میلیون مترمکعب رسید، گفت: این در حالی است که 345تا 350میلیون مترمکعب آن توسط بخش خانگی مصرف شده است.

جواد اوجی پیش‌بینی کرد که در ماه‌های دی و بهمن پیک مصرف (اوج مصرف) به 580تا 600میلیون مترمکعب نیز برسد. معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه هم اکنون متوسط مصرف گاز در ایران چهار برابر متوسط جهانی و حدود 18 برابر کشور ژاپن است، تصریح کرد: همچنین هم اکنون سرانه مصرف گاز هر ایرانی 10 برابر مردم کشورهای اروپایی است. وی گفت:

استفاده از لباس گرم، روشن نکردن وسایل گرمایشی در محیط‌های غیرقابل استفاده، تنظیم دمای محیط داخل روی 18تا 21درجه سانتی‌گراد، پوشاندن دریچه کولر و درزهای پنجره و درها، استفاده از شیر ترموستات برای پکیج‌ها و استفاده از دماسنج ازجمله مواردی است که می‌توان مصرف گاز را در فصل سرد کاهش داد. به گفته وی با انجام این راهکارها می‌توان حداقل 25تا 35درصد مصرف گاز در بخش خانگی را کاهش داد. وی با اشاره به اینکه قیمت ارزان گاز یکی از دلایل افزایش مصرف آن است، گفت:

در حال حاضر هر مترمکعب گاز 70تومان است و این در حالی است که نرخ صادرات گاز در حال حاضر 20برابر این قیمت محاسبه می‌شود. اوجی با اشاره به اینکه از اوایل امسال جلسات سوخت‌رسانی به مشترکان شرکت ملی گاز با حضور کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط تشکیل شده است، گفت: بر همین اساس با بررسی چالش‌های سال‌های پیش سعی شد راهکارهایی برای عدم‌تکرار آنها در سال‌جاری اندیشیده شود. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بازرسان شرکت ملی گاز در استان‌ها به‌طور دائم ساختمان‌های دولتی را کنترل می‌کنند، گفت: ساختمان‌های دولتی باید یک ساعت قبل از شروع کار سیستم گرمایی خود را روشن و یک ساعت قبل از پایان کار وسایل گرمایشی را خاموش کنند.

کد خبر 192807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز